PwC: Nederlandse entertainment- en mediamarkt groeit

PwC: Nederlandse entertainment- en mediamarkt groeit

Speakers

De E&M-markt kijkt met interesse naar de opkomst van intelligente speakers in de Nederlandse huiskamer en auto. Deze speakers reageren op stemcommando’s, verbinden met het internet en kunnen andere smarthome-apparaten besturen. 45 procent van de online advertentieomzet is momenteel afkomstig van betaalde zoekopdrachten. “Het is de vraag hoe intelligente speakers dit verdienmodel gaan gebruiken. Daarbij zijn er steeds meer gepersonaliseerde advertenties. Het kan daardoor zijn dat de speaker een eetgelegenheid in de buurt voorstelt, of op basis van de postcode enkel restaurants uit een bepaalde prijsklasse aanbiedt”, zegt Scheffer. Transparantie in dit proces is essentieel. De Outlook toont dat consumenten bezorgd zijn hoe met name digitale platformen hun data gebruiken. Wetgevers grijpen hierin ook in, bijvoorbeeld met de recent ingevoerde algemene verordening gegevensbescherming in de Europese Unie.

Schaalvoordeel

De totale omzet van de Nederlandse E&M-markt groeit tot 2022 met zo’n drie procent per jaar. Dat maakt Nederland een van de best presterende landen in West-Europa. Het BBP groeit, de werkloosheidscijfers zijn laag en Nederlanders staan open voor innovatie. “Wij hebben een goed 4G- en vast netwerk en zijn snel en in groten getale overgestapt op streaming. Het aanbod aan ongelimiteerde mobiele databundels draagt hieraan bij”, aldus Scheffer. De mediaspecialist plaatst wel twee kanttekeningen. Zo is de huidige netwerkcapaciteit niet voldoende voor onze toekomstige databehoefte. Daarnaast gaat een toenemend deel van de omzet naar internationale spelers. Nederlandse E&M-bedrijven zoeken daarom naar schaalvoordeel. Ze gaan partnerschappen met elkaar aan of specialiseren in een nichemarkt om te kunnen blijven concurreren.

Binnenkort op inct.nl: een interview met Casper Scheffer, onder meer over de ontwikkelingen in de uitgeefsector als onderdeel van de entertainment en mediasector.