Online nieuwsmedia bereiken 2 op 3 Nederlanders

Online nieuwsmedia bereiken 2 op 3 Nederlanders
De apps en sites van nieuwsmedia bereiken maandelijks twee op de drie Nederlanders. Dat staat voor 10,6 miljoen personen van 6 jaar en ouder.
Het bereik van regiomerken en het bereik op smartphones heeft het afgelopen jaar een forse groei doorgemaakt. Dat blijkt uit analyses van NOBO-bereikscijfers over de eerste helft van 2018.


Het online maandbereik van de gerapporteerde nieuwsmerken is met 10,6 miljoen Nederlanders onveranderd hoog. Binnen de online kanalen van nieuwsmedia neemt het aandeel smartphones gestaag toe. Dit bereik is ten opzichte van een jaar eerder met 6 procent gestegen. De smartphone bedient inmiddels 68 procent van de online nieuwsvolgers.

Inhaalslag regiomerken
Binnen de geanalyseerde groep nieuwsmedia maken de regiomerken een inhaalslag. Het totale online bereik van deze groep steeg ten opzichte van een jaar eerder met ruim 12 procent. Het bereik via de smartphone nam met maar liefst 25 procent bovengemiddeld toe. De regiomerken bedienen momenteel ruim 5 miljoen nieuwsvolgers. Dat staat voor een op de drie Nederlanders.
De stijgende mediaconsumptie van regionale media is niet alleen aan het aantal gebruikers af te lezen. De volgers bekijken ten opzichte van dezelfde periode in 2017 meer berichten en spenderen meer tijd op de regionale sites en apps.

Toplijst
De toplijst van private online nieuwsmedia wordt aangevoerd door drie merken die maandelijks meer dan 5 miljoen Nederlanders bereiken. NU.nl is het grootste merk, gevolgd door AD en De Telegraaf. Na deze top drie volgen tien andere nieuwsmerken die maandelijks ruim een miljoen nieuwsvolgers bedienen. Hieronder zijn ook vijf regiomerken te vinden.



Bron: NDP Nieuwsmedia