Printoplage landelijke kranten blijft dalen
De betaalde printoplage van dagbladen blijft dalen. Dat is al sinds de eeuwwisseling het geval, maar ook in 2017 is er geen ommekeer gekomen. Dit blijkt uit een artikel van Piet Bakker op de site van het SvdJ. De Telegraaf en het AD zijn afgelopen jaar sterker gedaald dan de andere landelijke kranten.
In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. De Telegraaf verloor in 2017 8 procent van de betaalde oplage ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal is in de laatste tien jaar 43 procent van oplage van deze krant verdwenen. Ook AD heeft in 2017 veel verloren: 6 procent. Het Nederlandse Dagblad raakte 8 procent kwijt. Bij Trouw verdween 2 procent, bij de Volkskrant en FD 3 procent, bij de NRC 4 procent en het Reformatorisch Dagblad 3 procent. Alleen het vernieuwde NRC Next laat een oplagestijging zien, van 2 procent.
In 2017 verloren de landelijke kranten ruim 5 procent van hun betaalde printoplage ten opzichte van het jaar daarvoor. De Telegraaf verloor in 2017 8 procent van de betaalde oplage ten opzichte van het jaar daarvoor. In totaal is in de laatste tien jaar 43 procent van oplage van deze krant verdwenen. Ook AD heeft in 2017 veel verloren: 6 procent. Het Nederlandse Dagblad raakte 8 procent kwijt. Bij Trouw verdween 2 procent, bij de Volkskrant en FD 3 procent, bij de NRC 4 procent en het Reformatorisch Dagblad 3 procent. Alleen het vernieuwde NRC Next laat een oplagestijging zien, van 2 procent.