‘Het is interessanter dan ooit om journalistiek te bedrijven’
‘Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek is er niet voor de nieuwsbedrijven, maar voor de burgers’, zegt directeur René van Zanten. ‘Het belangrijkste doel van het fonds is ervoor zorgen dat iedere Nederlander toegang heeft tot relevante en betrouwbare informatie, niet het faciliteren van alle mooie nieuwe initiatieven die de sector neemt op zichzelf.’ Toch is journalistieke innovatie wel het belangrijkste middel om die maatschappelijke doelstellingen te bereiken.
De nieuwsmedia hebben moeilijke jaren achter de rug, maar dat wil niet zeggen dat de journalistiek op zich haar plaats in de maatschappij aan het verliezen is. Van Zanten: ‘Het is interessanter dan ooit om journalistiek te bedrijven: er zijn meer middelen dan ooit en er gebeurt meer dan genoeg dat de moeite waard is om over te publiceren. Aan het product ligt het niet. Uitgeverijen hebben wel steeds meer moeite om de lezers ervan te overtuigen dat zij het nieuws via hun producten moeten ontvangen. Daarom moeten ze meer naar consumenten luisteren in plaats van steeds vanuit de eigen organisatie en gewoonten te denken.’