Social Media is meer dan 'likes' en 'shares'
Ik ontmoet Martin Voigt voor dit interview bij Inholland in Diemen en dat blijkt toevallig ook nog de plek te zijn waar hij ooit Nederlands en tekstschrijven studeerde en waar hij de basis legde voor een wonderlijke en intrigerende reis door het boekenvak.
Voigt is na een omzwerving als uitgever van een architectuurtijdschrift, schrijver van een boek over restauratiearchitectuur én contentmanager van een internetstartup in Groningen in het boekenvak begonnen bij Boekblad, waar hij als webredacteur aan de slag gaat en de website www.boekblad.nl bouwt. Daar maakt hij kennis met het boekenvak en legt hij de basis voor zijn ongebruikelijke reis door het vak. Via Rainbow pockets, waar hij naar eigen zeggen vooral veel leerde van marketeer Paul Turken, komt hij terecht bij Amsterdam University Press. Daar schopt hij het tot zakelijk directeur. Daarna vindt hij een nieuwe uitdaging bij uitgeverij Nieuw Amsterdam, onderdeel van Novamedia.
Voigt noemt die tijd leerzaam en fascinerend. Het levert mooie verhalen en verbazingwekkende inzichten op die vooral bij een borrel mooie anekdotes opleveren. In die tijd weet hij samen met Lidewijde Paris en zijn team Nieuw Amsterdam weer goed op de kaart te zetten, en de verliezen sterk te reduceren, maar het levert hem uiteindelijk niet de bevrediging op die hij zoekt in het werk. Voigt besluit een sabbatical te nemen maar die duurt welgeteld een paar weken. “Ik was nog niet eens gewend aan het ritme zonder werk, toen Lexisnexis al aan de lijn hing”. Wat begon als een freelance klus is inmiddels uitgegroeid tot een vaste job. Voigt is Marketing Manager voor de Benelux en verantwoordelijk voor het in de markt zetten van de verschillende data-diensten die Lexisnexis levert.
Door zijn werk bij Lexisnexis is Voigt inmiddels volledig ingewijd in de geheimen van data en social media. Lexisnexis is in de Benelux onder meer exclusief licentiehouder van Talkwalker, een programma waarmee diepgaande inzichten verkregen kunnen worden als gaat om het monitoren van alle openbare data die uit social media te halen zijn. Op inct.spiratie zal Voigt dit aan de hand van een heel concrete case laten zien. Ward Wijndelts van Vrij Nederland is op onze uitnodiging ingegaan om hun social media door Lexisnexis met Talkwalker te laten analyseren.
Martin Voigt zal op 22 november laten zien welke inzichten dat allemaal heeft opgeleverd. En dan wordt duidelijk dat je échte bedrijfsdoelstellingen kunt halen uit social media, en dan gaat het om meer dan alleen maar ‘likes’ en ‘shares’.
Meer informatie en aanmelden:
inct.spiratie vindt plaats op 22 november 2017 in het WTC in Rotterdam.
Naast Martin Voigt zijn er nog vijf sprekers die u over de thema's Data strategieën (bij social media) en Customer Journey zullen bijpraten.
Meer informatie Direct Aanmelden