Sanoma Q3: minder omzet, meer winst
Sanoma heeft de cijfers over het derde kwartaal van 2017 gepresenteerd: minder omzet maar wel een stijging in winst door kostenbesparingen.
De stijging in winst komt vooral door een aantal zaken, met name de besparingen in kosten en het veranderen van de organisatie: onlangs maakte Sanoma bekend nog eens 31 banen te schrappen en ook nog verder te gaan met re-organiseren. Onderdeel van deze aanpak is onder meer ook de verkoop van SBS. Deze ingrijpen blijken ook nodig omdat de omzet ook in Q3 daalde met bijna 5%. De verkoop van vergelijkingssite Kieskeurig was daar mede debet aan, maar ook de advertentie-omzet in print daalde.
Uiteindelijk leidde dit in Q3 wel tot een resultaatverbetering ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016: een winststijging van 14.3 miljoen in 2016 naar 15,5 dit jaar.
Peter de Mönnink, de CEO Sanoma die in januari naar Talpa vertrekt, zegt dat de uitgever in Nederland en België terugkijkt op een goed kwartaal, maar dat de markt zijn uitdagingen blijft houden. "En wij ervaren die ook. Om die reden focusseren wij op de continue ontwikkeling van de sterke merken om groei te kunnen realiseren."
Villamedia interviewde Sanoma-topvrouw Susan Duinhoven over de resultaten.
De stijging in winst komt vooral door een aantal zaken, met name de besparingen in kosten en het veranderen van de organisatie: onlangs maakte Sanoma bekend nog eens 31 banen te schrappen en ook nog verder te gaan met re-organiseren. Onderdeel van deze aanpak is onder meer ook de verkoop van SBS. Deze ingrijpen blijken ook nodig omdat de omzet ook in Q3 daalde met bijna 5%. De verkoop van vergelijkingssite Kieskeurig was daar mede debet aan, maar ook de advertentie-omzet in print daalde.
Uiteindelijk leidde dit in Q3 wel tot een resultaatverbetering ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016: een winststijging van 14.3 miljoen in 2016 naar 15,5 dit jaar.
Peter de Mönnink, de CEO Sanoma die in januari naar Talpa vertrekt, zegt dat de uitgever in Nederland en België terugkijkt op een goed kwartaal, maar dat de markt zijn uitdagingen blijft houden. "En wij ervaren die ook. Om die reden focusseren wij op de continue ontwikkeling van de sterke merken om groei te kunnen realiseren."
Villamedia interviewde Sanoma-topvrouw Susan Duinhoven over de resultaten.