Stichting Lezen publiceert magazine over opbrengsten van lezen

Stichting Lezen publiceert magazine over opbrengsten van lezen
Stichting Lezen heeft het vierde magazine uitgebracht in de reeks Leesmonitor. Het magazine gaat over de opbrengsten van het lezen van boeken. Een goede leesvaardigheid is cruciaal voor succes op school en op de arbeidsmarkt.

Uit wetenschappelijk onderzoek, dat in het magazine op toegankelijke wijze is samengevat, blijkt dat lezen nog veel meer te bieden heeft. Het kan het inlevingsvermogen vergroten, het denken verruimen en het hangt zelfs samen met een betere gezondheid.

Lezen: gevaar en bevrijding
Eén gevolg van lezen is dat het beïnvloedt hoe we denken. Boeken worden om deze reden afwisselend beschouwd als een gevaar en als een bevrijding. Salman Rushdie kreeg in 1989 een fatwa over zich uitgeroepen, vanwege de wijze waarop hij de profeet Mohammed portretteert in De duivelsverzen. Tegelijkertijd kan de invloed van boeken leiden tot de emancipatie van bevolkingsgroepen. Max Havelaar van Multatuli zorgde ervoor dat veel Nederlanders anders aan gingen kijken tegen de behandeling van Indonesiërs in de voormalige kolonie.

Vooroordelen verminderen
Of boeken nu een gevaar of een bevrijding zijn, ze kunnen blijkbaar het denken veranderen. Door te lezen, doen mensen nieuwe inzichten en perspectieven op. Dit wordt wetenschappelijk ondersteund. Kinderen die in Harry Potter passages lezen over de discriminatie van minderheden, hebben naderhand positievere denkbeelden over deze groepen. Boeken kunnen dus vooroordelen en stereotypen verminderen, en helpen bij de inleving in andere mensen.

Deze effecten gaan in het bijzonder op voor fictieboeken. Dat komt doordat verhalen de lezer meeslepen. Hoe meer je wordt meegesleept, hoe sterker de overtuigingskracht van een verhaal. Daarnaast bieden boeken een meerwaarde boven films en games, omdat de gevoels- en gedachtewereld van personages uitgebreid kunnen worden weergegeven. Dit kan de empathie voor hen vergroten en de geest verder verruimen.

Als spin off van de website Leesmonitor verschijnt er elk jaar een magazine over een specifiek thema. Stichting Lezen duidt met deze reeks, als kenniscentrum leesbevordering en literatuureducatie, de leescultuur aan de hand van actuele feiten en cijfers uit wetenschappelijk onderzoek.

Meer informatie?
Leesmonitor – Het magazine: Wat beweegt het boek? Over de opbrengsten van lezen, https://www.leesmonitor.nu/magazine/wat-beweegt-het-boek-over-de-opbrengsten-van-lezen

Onderzoeksrapport Wat doet het boek?: https://www.lezen.nl/publicaties/wat-doet-het-boek