Jongeren best bereid om voor online nieuws te betalen
Nieuwsmedia experimenteren volop met betaalmogelijkheden. De verkoop van digitale abonnementen stijg weliswaar, maar voor een gezonde exploitatie is meer nodig. Slechts een minderheid van de lezers is bereid te betalen voor online nieuws. Bij welke groepen is de bereidheid om te betalen het hoogst?
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek citeert een onderzoek van de universiteit Oxford, waarbij de nieuwsconsumptie van 12.500 burgers uit zes verschillende landen onder de loep werd genomen. Ze keken naar Frankrijk, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat mensen die al voor gedrukt nieuws betalen, doen dat ook eerder voor online nieuws (of verwachten dat in de toekomst te gaan doen).
Vooral jongeren (tussen 17 en 31 jaar) zijn bereid zijn om te betalen voor online nieuws, of dit in de toekomst verwachten te doen. Zij zouden volgens de onderzoekers meer gewend zijn om te betalen voor digitale media, zoals Netflix en Spotify.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek citeert een onderzoek van de universiteit Oxford, waarbij de nieuwsconsumptie van 12.500 burgers uit zes verschillende landen onder de loep werd genomen. Ze keken naar Frankrijk, Duitsland, Japan, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat mensen die al voor gedrukt nieuws betalen, doen dat ook eerder voor online nieuws (of verwachten dat in de toekomst te gaan doen).
Vooral jongeren (tussen 17 en 31 jaar) zijn bereid zijn om te betalen voor online nieuws, of dit in de toekomst verwachten te doen. Zij zouden volgens de onderzoekers meer gewend zijn om te betalen voor digitale media, zoals Netflix en Spotify.