Geen kwantiteit, maar kwaliteit. Sommige uitgevers geven niet om bestsellers. Zij zien meer succes in exclusieve boeken. Niet zelden gaan die voor een paar duizend euro de toonbank over. Het is een trend: de limited editions, het luxe koffietafelboek. De keuze voor het luxesegment heeft een economische kant, maar liefde voor schoonheid is belangrijker.
‘U moet goed bedenken dat zonder snobisme geen cultuur mogelijk is. Als je er van de volledige Ter Braak drieduizend verkoopt dan zijn er 513 voor de geïnteresseerden, voor wie Ter Braak veel of iets betekent. De rest van de oplage staat bij mensen in de kast en wordt er nooit uitgehaald. Het is dankzij deze snobisten dat dit kan worden uitgegeven,’ zei Geert van Oorschot ooit over de populariteit van zijn goed verzorgde boeken.
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer
Het boek als kunstwerk
Vul hieronder uw e-mailadres in en lees dit artikel gratis. We sturen u dan een link om het artikel te lezen.
Daarnaast ontvang je op werkdagen onze populaire nieuwsbrief.