Totale lezerspubliek dagbladen toegenomen

Totale lezerspubliek dagbladen toegenomen
Het totale bereik van dagbladen is in 2016 met 3% toegenomen, terwijl het bereik van de papieren dagbladen gelijk is gebleven. Dat blijkt uit de nieuwe NOM Printmonitor 2017-I.
 
Digitaal en papier gaan redelijk gelijk op. Bijna de helft (47%) van de Nederlanders leest dagelijks een gedrukt dagblad. De helft daarvan ontvangt (ook) digitale content en ruim een kwart leest uitsluitend digitaal nieuws. NRC Next en het FD zijn digitaal het meest prominent. Van hun lezerspubliek leest respectievelijk 36% en 37% exclusief de digitale producten. De Telegraaf, AD en Metro hebben in totaal over alle media het grootste bereik: De Telegraaf bereikt bijna 7 miljoen mensen, bij AD en Metro is dat rond de 6 miljoen. De Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw volgen op enige afstand.
 
Vooral de zaterdageditie doet het goed op papier. Deze editie trekt bij AD, NRC Handelsblad, De Telegraaf en de Volkskrant honderdduizenden extra lezers. De papieren zaterdagkrant wordt steeds vaker gecombineerd met digitaal nieuws gedurende de week.