Februari 2017

Februari 2017

In dit nummer:


Rick van Dijk: ‘De vernieuwing komt van buiten’
Na jaren bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek aan de innovatie van de sector gewerkt te hebben, is Rick van Dijk zelfstandig verder gegaan. Met MediaMatters helpt hij start-ups in de media om uit te groeien tot innovatieve bedrijven.

‘We doen het gewoon zélf!’
Veel oud-redacteuren en –hoofdredacteuren van vrouwenbladen begonnen afgelopen jaar een eigen titel. Vaak online, want: lekker snel, minder duur, goed meetbaar wat werkt en meteen respons. Maar valt daar ook al serieus geld mee te verdienen?
 
Clipping geeft content een tweede en derde leven
Artikelen uit kranten en tijdschriften verschijnen al lang niet meer alleen op papier. Maar content hergebruiken is nog niet zo eenvoudig. Een clippingservice maakt herpublicatie eenvoudig.



Nieuwe bedrijven floreren, oude worstelen
Al jaren hebben de oude printmediabedrijven het moeilijk: ze verdwijnen, moeten fors reorganiseren of zijn op zijn minst markt aan het verliezen. Daar staat tegenover dat nieuwe printmediabedrijven nieuwe producten ontwikkelen en daarmee nieuwe markten aanboren.
 
Marketing waar iedereen blij van wordt
Zowel adverteerders als redacties moeten steeds meer hun best doen om hun doelgroep te boeien. Daarom experimenteert Mannenmedia met marketing waarover bezoekers nog wel enthousiast worden.
 
Welke kansen biedt YouTube
We kijken steeds meer video via internet. Daarbij is YouTube oppermachtig. Iedere minuut wordt er voor driehonderd uur aan videomateriaal geüpload. Veel aanbod dus, maar ook een enorm bereik. En dus kansen voor uitgevers.
 
‘Je wilt toch het liefst bezig zijn met je eigenlijke werk?’
Rethor is een tool waarmee journalisten informatie uit archieven en andere bronnen direct vanuit hun tekstverwerkingsprogramma kunnen benaderen. De ontwikkelaars hebben subsidie gekregen van het Google Digital News Initiative (DNI). Rethor is een spin-off van Reblr, de mobiele app waarmee redacties hun content kunnen organiseren.
 
Persoonlijke benadering voor beleggers op beurs
Ieder evenement wil zijn bezoekers een divers aanbod doen, zodat zo veel mogelijk bezoekers precies dát vinden wat ze zoeken. Als de deelnemers aan het evenement vervolgens zo individueel mogelijk worden benaderd, kunnen zij optimaal rendement uit hun beursbezoek halen. Dat betekent wel dat de deelnemersadministratie van een evenement al snel complex wordt. Daarom moet het deelnemersregistratiesysteem flexibel zijn, maar ook overzichtelijk.
 
Plaatselijke stortbuien
Van een lokaal regenbuitje schrikt de gemiddelde Brit niet, maar tegen de hoosbui die de afgelopen jaren over de krantenindustrie werd uitgestort is zelfs de droge humor niet bestand. Vooral de lokale kranten kregen het zwaar te verduren.
 
Zo maak je zelf een infographic
Het is een beproefd recept: presenteer een reeks feiten in een mooie infographic, dan ziet de lezer in een oogopslag het verhaal. Hoe pak je het aan? Met deze zes diensten maak je zelf infographics.