Uitkomst Renew the Book Innovation Summit: groei zit in data

Uitkomst Renew the Book Innovation Summit: groei zit in data
De mogelijkheden voor het vergroten van de markt voor alle partijen in het boekenvak zit vooral in het toegankelijk maken, het duiden en analyseren van alle beschikbare data. Dat was een van de uitkomsten van de Renew the Book Innovation Summit die werd gehouden op woensdag 26 oktober in de balzaal van het gebouw van Rockstart.
 
Tijdens deze Innovation Summit werden de innovatieonderwerpen die uit het boekenvak verzameld waren, door zo’n 30 professionals uit het boekenvak verder uitgediept en aangevuld. Het resultaat van deze verdieping leidt tot een Renew the Book innovatieagenda voor het boekenvak waar vanaf 1 november passende startups bij zullen worden gezocht.
 
Op basis van de interviews die gehouden zijn met diverse mensen uit verschillende geledingen uit het boekenvak, is een aantal innovatieonderwerpen samengesteld die mogelijk kunnen bijdragen aan het vergroten van de markt. Zowel innovaties die leiden tot meer lezers en kopers, als innovaties die obstakels in het vak wegnemen om verdere groei mogelijk te maken.
 
De onderwerpen die tijdens de Innovation Summit uitgediept werden, waren onder meer:
  • tailor made offers: het kunnen aanbieden van boeken gebaseerd op het mediagebruik van de consument (tv-series, films, etc.)
  • social media-tools om boeken inhoudelijk te kunnen aanbevelen aan netwerken
  • boeken schrijven in samenwerking met lezers, omarmen van fan-fiction
  • het kunnen opknippen van content, zodat (delen) gemakkelijk op maat aangeboden kan worden (digitaal en in print via POD), al naar gelang de interesse van de lezer
  • ebooks aantrekkelijk kunnen aanbieden als cadeau
  • (klanten)data uit de (online) retail én uit het digitale gebruik van boeken kunnen gebruiken om beter op de interesses en de behoeftes te kunnen marketen. 
Na een inventarisatieronde bij de aanwezigen, waarbij gevraagd werd naar aanvullingen op de onderwerpen, werden data science (data mining, predictive modelling, location based service), dynamische verdienmodellen bij digitaal gebruik en verdere verrijking van de content (via onder meer de opkomende trends als virtual reality, machine learning, artificial intelligence) genoemd. Ook werden de al wat oudere ideeën als productplacement en advertising genoemd.
 
De complete uitwerking van de Innovation Summit zal binnenkort worden geplaatst op de website van Renew the Book.
 
Denkrichtingen
Het via nieuwe impulsen, nieuwe business modellen, nieuwe techniek en ideeën willen vergroten van de markt voor uitgevers leidde tot twee denkrichtingen. Aan de ene kant werd vergroting van de markt sec gezien als manieren om meer boeken bij meer lezers te krijgen. Aan de andere kant werd er gesproken over meer munt kunnen slaan uit de content. En tijdens deze gesprekken kwamen juist de obstakels van het boekenvak naar voren, die volgens de aanwezigen groei van uitgevers in de weg staan: de beperkingen door de wet op de vaste boekenprijs, de beperkingen door de (internationale) auteurscontracten, gebrek aan (toegang tot) data, het kunnen administreren en automatiseren van diverse processen binnen de huidige systematieken, en een groot gebrek aan digitale connectie met nieuwe generaties.
 
De aanwezige boekenvakkers (waaronder uitgevers, marketeers, pr-medewerkers, commercieel managers, hoofden verkoop, directeuren, drukkers, retailers, boekverkopers, ebookverkopers, automatiseerders) waren positief over de uitkomsten van de Innovation Summit. In de uitkomst werd het boekenvak volledig bloot gelegd, zowel in (het mislopen van) de kansen, als de obstakels die er in het boekenvak zijn.
 
Dat er in het boekenvak behoefte is aan innovatie, nieuwe (externe) ideeën bleek aan het einde van de Innovation Summit: bijna alle aanwezigen meldden zich aan als Renew the Book-sponsor om toekomstige startups te helpen begeleiden en wegwijs te maken in het boekenvak.
 
Met al deze onderwerpen als bagage, gaat Renew the Book de komende tijd op zoek naar startups wereldwijd. Via blogs en artikelen op InCT zal RtB de bovengenoemde onderwerpen uitwerken en toelichten.
 
Martin Voigt
Coordinator Renew the Book
 
Meer weten over data? Kom dan op 23 november naar inct.spiratie 2016: het congres over data-strategieën voor uitgevers
www.inctspiratie.nl