​NPO zet vol in op on demand kijken

​NPO zet vol in op on demand kijken
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat zijn online videoplatform, bekend als Uitzending Gemist, grondig vernieuwen. De upgrade van de site NPO.nl en de bijbehorende app staat gepland in het voorjaar van 2017. De modernisering past in de nieuwe koers van de NPO, waarin het on demand kijken een centrale plaats krijgt.

"We maken programma’s waarover wordt gepraat . Die wat losmaken. Deze programma’s willen we daarom aanbieden op een manier die past bij modern mediagebruik: flexibel, doorzoekbaar, gefragmenteerd als je wilt en deelbaar. We maken de stap van Uitzending Gemist naar Uitzending Gestart." Dat maakte NPO-directeur Televisie Frans Klein maandag bekend bij de opening van het nieuwe televisieseizoen van de publieke omroep.

"We investeren al jaren in genres die de kern vormen van on-demand kijken en nationaal en internationaal worden gewaardeerd: hoogwaardige, tijdloze content zoals drama, documentaires en kinderprogrammering", aldus Frans Klein, "Daar gaan we onverminderd mee door."

Persoonlijk
Naast het vertrouwde gratis terugkijken zonder inlog gaat de NPO het on demand aanbod ook persoonlijker maken. Bezoekers kunnen straks, ook gratis, een profiel aanmaken en hun voorkeuren aangeven. Hiermee krijgt de kijker aanbevelingen om programma’s te bekijken die bij zijn voorkeuren passen. Daarnaast gaat de NPO zogenoemde curatoren inzetten die collecties samenstellen uit het totale aanbod van de publieke omroep. Voor specifieke gebruikers of momenten; zoals bezoekers van een film- of muziekfestival of voor treinreizigers. Kijktips gekoppeld aan de actualiteit, een bijzonder moment en het ritme van de dag. Ook kun je met een profiel een programma onderbreken en later verder kijken op een ander apparaat.

Over de achtergronden en ontwikkelingen van het nieuwe platform, waaraan een data-strategie ten grondslag ligt, kunt u meer te weten komen op inct.spiratie op 23 november!