Boeken en entertainment dragen bij aan groei retailomzet Q3 2015

Boeken en entertainment dragen bij aan groei retailomzet Q3 2015
De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat een omzetstijging zien van 2%. Vorig jaar in dezelfde periode groeide de markt slechts met 0,3%. Boeken en Entertainment dragen daar ieder ook aan bij. Dit blijkt uit de Q3 rapportage van GfK Retail Reports.



Boeken: Goede verkoop informatief non-fictie en kinderboeken          
In het derde kwartaal van 2015 heeft het lichte herstel van de boekenmarkt zich doorgezet. Er werd in deze periode met papieren algemene boeken een omzetgroei behaald van 3,7% vergeleken met Q3 van 2014. Nog steeds zijn informatieve non-fictie boeken de absolute uitblinker van 2015 met een jaarlijkse groei van 10%. Ook kinderboeken blijven het met een groei van 5% uitstekend doen. Fictie en non-fictie vrije tijd dalen in omzet.

Entertainment: Digitaal video en muziek groeit door
In het derde kwartaal van 2015 stijgt de omzet van de entertainmentmarkt met ruim 3%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de opmars van Video on Demand (+38%), streaming abonnementen en PS4 software. De omzet van muziek, zowel fysiek als digitaal, is gestegen met zo'n 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door streamingdiensten die groeien met 29%.