Titelbarometer CB: Breed titelaanbod succesfactor in boekverkoop
Bestsellers
Daarnaast is zichtbaar dat de top-100 van kleiner belang is geworden in de boekverkoop. Suidman: ‘In de afgelopen 12 maanden is slechts 13,2% van alle verkopen een top-100 titel. Bovendien laten de cijfers zien dat 20% van de bestsellers door boekverkopers worden ingekocht voor of bij verschijning. Een bestseller wordt veelal na verschijning een beststeller, onder meer door aandacht op televisie en social media. Dat de lezer niet alleen geïnteresseerd is in de top-100 onderstreept nog eens het belang van het breed beschikbaar houden van het Nederlandstalige boek’
Self publishing
Van de huidige beschikbare titels is 6,2% self published; dit betreft auteurs die zelf publiceren, eventueel met hulp van derden. Print on demand bij CB (een boek wordt pas geproduceerd als het besteld wordt) levert ook hier een belangrijke bijdrage aan een breed titelaanbod.
Download hier de titelbarometer (PDF)
Dwarsdenkers & Friskijkers
inct.spiratie 2015: het uitgeverscongres van Nederland
Aanmelden & meer info: www.inctspiratie.nl