Renew the Wheel

Renew the Wheel

De titel van het project geeft eigenlijk de denkwijze al weer: vernieuw het boek, het product. Maar dat is al vernieuwd: je hebt boeken die als app gepubliceerd worden, je hebt e-books, je hebt boeken op mobiel, boeken die je per hoofdstuk of zelfs per pagina koopt,leent, least etc etc. Daar zit de vernieuwing niet. Je kunt het product boek maken zoals je wilt, het gaat tenslotte om verhalen. Bij non-fictie ligt het nog simpeler: kookboeken, reisboeken, tuinboeken, educatieve boeken, noem maar op: allemaal al in website, app of game of wat voor mooie vorm dan ook verkrijgbaar.

Nee, de titel had moeten zijn: Renew the Publisher. Het gaat niet om het product, het gaat om content en hoe je het 'verpakt' en aan de man brengt. Heel simpel: renew the publishing business. En daar zijn ook al een heleboel iniiatieven die soms helemaal niet zo revolutionair hoeven zijn. Kijk naar mensen als Nanda Roep en Hans Offringa om er maar twee uit te pikken. ZIj hebben allang door dat de vernieuwing niet in het product zit, maar in de wijze waarop je het aan de man brengt. Kijk naar Blendle, eLinea die hetzelfde doen voor artikelen. En als je even verder zoekt, weet ik zeker dat er zo nog meer leuke initiatieven zijn te vinden.

Een achterhoede gevecht dus, het zoveelste al in het boekenvak, waarbij de stille hoop is dat de Heilige Graal gevonden wordt. Maar ik wil ze wel uit de droom helpen: die is er niet! Simpele tip: ga eens in gesprek met je klanten, hoor wat ze willen, wat ze missen of wat ze juist prettig vinden, daar leer je het meest van.
Eigenlijk is het zielig dat het boekenvak op deze wijze, met een worst van 15.000 euro, de vernieuwing moet vinden. De berg moet weer naar Mohammed toe. Hoe komt het toch dat binnen de boekenbranche men zelf geen contacten onderhoud met leuke vernieuwende bedrijfjes die tot inspiratie kunnen dienen? 

Er is nog een lange weg te gaan, en die begint dichter bij huis dan men nu is...

Lees ook de leuke column van Nanda Roep  of kom op inct.spiratie luisteren naar o.a. Marianne Zwagerman, Hans Offringa, Marc Jellema en Jorien Castelein die allemaal al voorbij 'renew the book' zijn.

Als u mee wilt praten, reageer dan vooral of vul de poll rechtsboven aan deze pagina in