Entertainmentmarkt zit ook in de lift
Omzet uit zogenaamd s-vod diensten is ook groter dan omzet uit het huren of kopen van digitale films of afleveringen van series. Jongeren zijn vaker bereid om te betalen voor het kijken naar films en series. Onder 13-19 jarigen is het gebruik van betaalde video on demand diensten al 53%. Mobiel kijken neem toe, getuige de bijna fifty-fifty split tussen het kijken via het televisiescherm en op mobiele apparaten.
Streaming abonnementen
In nauwelijks vijf jaar tijd zijn streaming abonnementen de belangrijkste omzetmaker in de muziekmarkt, denk aan bijvoorbeeld Spotify en Deezer. Met de komst van Apple Music, afgelopen kwartaal, zal de groei van, ondertussen 4,8 miljoen gebruikers (bron: Trends in Digital Entertainment Q2 2015), een extra impuls krijgen. Uiteraard vanwege de enorme installed base van Apple hardware onder Nederlanders maar ook de lancering van de dienst via Android dit najaar.
Next gen consoles
Voornamelijk de zogenaamde next gen consoles Xbox One en PlayStation 4 zorgen voor een boost bij games. De adoptie gaat sneller dan verwacht en groeit sneller dan de voorgangers. Voornamelijk Sony’s PlayStation 4 kent een indrukwekkende groeicurve. Sterk verkopende games zijn -opnieuw- GTA 5 en Fifa 15 en de alom geprezen Poolse productie The Witcher 3: Wild Hunt.
Dwarsdenkers & Friskijkers
inct.spiratie 2015: voor uitgevers die het van een andere kant willen bekijken
Tot 1 oktober a.s.early bird korting