Een succesvolle app is eenkennig

Een succesvolle app is eenkennig

Er zijn apps die behalve door de vrienden en familie van hun makers door niemand zijn geïnstalleerd en er zijn apps die binnen een paar weken de wereld veroveren. Wat is het geheim van een succesvolle app?
 

De meeste succes-apps kunnen maar één ding, maar dat kunnen ze heel erg goed. Hoe meer kunstjes een app kan, hoe onaantrekkelijker hij voor de meeste mensen is (althans, op dit moment en in de Westerse landen). In tegenstelling tot gebruikers van desktopsoftware, willen gebruikers van apps zich niet verdiepen in de werking. Na het downloaden en installeren moet hij het gewoon meteen doen. Een tijdschriften-app moet meteen het nieuwste nummer tonen, een nieuws-app het laatste nieuws enzovoort.

Dat wil niet zeggen dat apps niet complex mogen zijn. Integendeel: een app die bijvoorbeeld alle artikelen rondom een bepaald onderwerp verzamelt en overzichtelijk presenteert en die bovendien het kopen en afrekenen makkelijk maakt, is een heel gecompliceerd staaltje programmeerwerk. Alleen ziet de gebruiker het niet, die ziet alleen de eenvoud: veeg hier voor meer suggesties, tik daar om te kopen.