Wat is de e-boekenberg?
Omdat het steeds eenvoudiger en goedkoper wordt om boeken te publiceren en er dankzij self-publishing in veel gevallen geen uitgever meer is die inschat of een titel commerciële potentie heeft, neemt de hoeveelheid e-books exponentieel toe. Alleen het aantal lezers groeit niet mee. Waar de pijn vroeger per afwijzingsbrief bij de auteur werd thuisbezorgd, staat die nu op het maandelijkse royalty-overzicht: nauwelijks gedownload, nog minder gelezen en bijna geen opbrengst.
Dit speelt met name in de VS, waar Kindle Unlimited voor een vaste prijs per maand onbeperkte toegang tot al het werk van alle deelnemende auteurs. Dit zijn voornamelijk self-publishers. Zij bereiken vaak niet meer dan de beperkte kring van vrienden en bekenden. Als de mythe dat kwaliteit vanzelf komt bovendrijven waar was, zou dit vervelend voor deze auteurs zijn, maar verder geen probleem. Helaas is er wel een probleem: door de enorme overdaad aan e-books wordt het ook voor professionele aanbieders van kwaliteitsgeschriften steeds moeilijker om de aandacht van het publiek te vangen. Wat kun je als uitgever doen om wel aandacht voor je boek te krijgen?