Google SEO in 2015
Google past onophoudelijk de algoritmen aan waarmee bepaald wordt welke pagina bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Daarop passen websitebeheerders hun pagina’s aan, ook de malafide beheerders. Waarop Google de regels weer aanpast, zodat die voor bonafide beheerders makkelijker en voor malafide beheerders moeilijker te volgen zijn. Maar wat levert nu een hoge ranking op en waarvoor deelt Google straf uit? Tijd voor een update.
SEO is het aanpassen aan de website zodat die goed gevonden wordt. Een pagina die niet scoort bij zoekmachines (in Nederland gaat het in ongeveer 95% van de gevallen om Google) haalt een stuk minder bezoekers dan een pagina die wel hoog scoort. Lang was het zo veel mogelijk toevoegen van dezelfde trefwoorden een goede manier om hoog op de lijst te komen, nu wordt dat juist bestraft. De huidige algoritmen zijn ontworpen om een zo ‘menselijk’ mogelijke beoordeling te geven: geen trucs maar inhoud. Daarnaast moet de site technisch goed gebouwd zijn (snel, geen dode links, mobielvriendelijk) en wordt veilige communicatie steeds belangrijker.
De lijst met zaken die Google niet langer waardeert en mogelijk zelfs bestraft, is vergelijkbaar met die uit 2013. En de belangrijkste dingen die je wel moet doen ook.