De intiemer wordende relatie tussen redactie en vormgeving

De intiemer wordende relatie tussen redactie en vormgeving

Vormgeving en inhoud moeten goed op elkaar zijn afgestemd om de optimale leeservaring te krijgen. Dat geldt zowel voor print als voor digitaal. Vormgevers, fotografen, beeldredacteuren, koppenmakers, illustratoren en tekstredacteuren moeten goed samenwerken om een mooi en informatief eindproduct te krijgen.

Iedere publicatie heeft zijn eigen typerende vormgevingskenmerken, waaraan de lezer meteen zijn of haar lijfblad herkent. Die zijn net zo bepalend als de onderwerpkeuze en –benadering van de artikelen. Die elementen zijn bijvoorbeeld het logo het lettertype, de lengte en grootte van de koppen, de plaatsing van de foto’s, de plaatsing van vaste grafische elementen, de volgorde of categorieën waarin artikelen geplaatst worden. De grafische herkenbaarheid ligt gevoelig bij lezers. Een restyling roept aanvankelijk veel weerstand op. Achteraf valt het meestal mee omdat vormgevers weten welke kenmerken stijlbepalend zijn en welke aangepast kunnen worden zonder dat het karakter, het smoel, van de publicatie verandert.