TMG over derde kwartaal: tegenvallers en ruimte voor verbetering

TMG over derde kwartaal: tegenvallers en ruimte voor verbetering


In het derde kwartaal werd de Raad van Bestuur geheel vernieuwd. Op 1 juli trad Geert-Jan van der Snoek aan als CEO van TMG. Per diezelfde datum trad de heer M.A.M. Boersma, voorzitter van de Raad van Commissarissen, terug als gedelegeerd commissaris. Op 1 september trad Leo Epskamp toe tot de Raad van Bestuur als CFO. Daarmee is de nieuwe Raad van Bestuur compleet. De Raad van Commissarissen besloot de Raad van Bestuur te vernieuwen en versterken om slagvaardig te kunnen reageren op het snel veranderende consumentengedrag en daarmee het medialandschap.

Van der Snoek: “De afgelopen 3 maanden hebben we een eerste analyse gemaakt van alle bedrijfsonderdelen. We hebben direct een aantal operationele zaken aangepakt en werken nu aan een koers voor de langere termijn. Uit onze analyses komt een beeld naar voren dat we op veel gebieden verbetering kunnen bereiken in onze marktpositie. Er liggen veel mogelijkheden om vanuit onze omvangrijke productie van content een grotere synergie te bereiken tussen de verschillende bedrijfsonderdelen. TMG beschikt over zeer sterke merken. Door meer regie op cross mediale samenwerking rondom platforms en merken kunnen we een sterkere positie verwerven.
Consumenten bewegen massaal naar online mediagebruik. In lijn met die trend zien we dat landelijke adverteerders hun budgetten steeds sneller verschuiven naar TV en online. In die verschuiving van de markt naar online mediagebruik liggen onze kansen om een voortrekkersrol te gaan spelen. Ook intern zien we veel ruimte voor verbetering. We voeren analyses uit naar de onderliggende performance van alle business units. Het kostenbewustzijn van de onderneming, de focus en executiekracht, en de efficiency van processen en systemen moeten beslist naar een hoger niveau.”

Over de eerste negen maanden van 2014 heeft Telegraaf Media Groep een genormaliseerd EBITDA-resultaat gerealiseerd van € 30,9 miljoen, terwijl in de vergelijkbare periode in 2013 een genormaliseerd EBITDA resultaat werd gerealiseerd van € 37,4 miljoen, een daling van meer dan 17%.

Dagblad De Telegraaf trof in het derde kwartaal de laatste voorbereidingen voor de introductie van het tabloidformaat en heeft zich bij die introductie sterk weten te profileren. Met de samenvoeging van Metro en Spits tot het beste van de twee titels wordt niet alleen efficiency, maar ook een groter bereik gerealiseerd. Beide veranderingen werden op 10 oktober doorgevoerd. TMG beschikt nu over de twee grootste dagbladtitels van het land.

Meer details vind u hier
 


19 november: inct.spiratie 2014

Het congres voor marketeers en uitgevers


8 topsprekers over marketing & sales in de uitgeverij

Meer info & aanmelden