Hoe werkt automatische advertentieverkoop?

Hoe werkt automatische advertentieverkoop?

Naarmate de lezersmarkt verder verschuift richting de digitale media, verschuift de advertentiemarkt mee. De advertentiemarkt loopt zelfs enigszins voor, omdat de mogelijkheden om de prestaties van commerciële boodschappen te meten op online media groter zijn. Adverteerders verwachten dat ze daardoor meer resultaat kunnen krijgen voor hun reclamegeld. Een steeds groter deel van de digitale advertentieruimte wordt automatisch verkocht. Hoe werkt automatische advertentieverkoop?

Bij automatische advertentieverkoop worden vraag en aanbod op de advertentiemarkt automatisch gekoppeld. De uitgever stelt de ruimte ter beschikking en omschrijft de eigenschappen van de gemiddelde lezer, het aantal bezoekers en de minimumprijs. De adverteerder definieert zijn doelgroep, beoogde bereik en het budget. De software zoekt vervolgens welke media met welk bereik en welk lezersprofiel bij die doelgroep passen en probeert zo veel mogelijke bereik voor het beschikbare advertentiebudget te creëren. Dit wordt ook wel automated trading genoemd.