Onderweg naar de uitgeverij 3.0

Onderweg naar de uitgeverij 3.0


Zijn advieswerk met Upstream groeide uit tot een serieus consultancybureau met circa vijftien vaste medewerkers, maar vorig jaar besloten Derksen en zijn zakelijke partner een andere strategie te volgen. ‘Het is nu weer een netwerkorganisatie, waarbij ik ook weer kan doen wat ik leuk vind: veel verschillende dingen doen en vooral nieuwe dingen ontwikkelen.’
Naast zijn advieswerk houdt Derksen zich ook bezig met onderwijs: hij geeft les op verschillende instituten waar hij zijn visie en kennis deelt.

Als ik hem vraag hoe hij naar de uitgeefwereld kijkt, pakt Derksen mijn aantekenblok en tekent zijn model ‘3.0’ .



‘We gaan naar connectiviteit, dat wordt de cruciale factor. Op inct.spiratie zal ik onder meer vertellen hoe we van grote zendende organisaties (1.0) naar interactieve organisaties zijn geëvolueerd (2.0). Nu zijn we op weg naar de netwerkeconomie, waarin connectiviteit centraal staat (3.0). Als je dit model bijvoorbeeld toepast op de reisbranche: 1.0 is OAD, 2.0 is Booking.com en 3.0 is Airbnb.

‘De weg daar naartoe is best complex. Je moet kunnen zeggen waar je voor staat en waar je heen wilt. Volgens mij is de basisvraag: Waarom besta je als organisatie? Met een duidelijk antwoord daarop trek je mensen aan.’ Derksen laat zien wat hij bedoelt aan de hand van een boek over exponentiële organisaties dat dit najaar verschijnt. Daarin wordt gesteld dat succesvolle nieuwe bedrijven in een paar simpele woorden kunnen uitleggen wat ze doen en vooral waarom. Volgens Derksen is dat de sleutel om mensen mee te krijgen: een doel waarmee ze zich kunnen identificeren, dat ook van henzelf kan zijn.
 

inct.spiratie 2014

Marco Derksen is de opening keynote op inct.spiratie 2014 op 19 november. 8 Topsprekers zullen tijdens dat congres hun licht laten schijnen over uitgeven en marketing & sales. De komende weken leest u hier meer over iedere spreker.
Aanmelden: leden van inct betalen € 299,00; niet-leden € 499,00

Meer info & aanmelden