Mikro Gids lanceert nieuwe tablet-app
Een kwalitatief onderzoek laat zien dat de kijker zo compleet mogelijke programma-informatie wil ontvangen en zelf de keuze hieruit wil maken. En dat is precies wat de app doet. Met meer dan 90 zenders en aanbieders kan men zelf een keuze maken uit het complete aanbod en een persoonlijk kijkplan samenstellen.
Het nieuwe tv-kijken
Televisiekijken is de laatste jaren interactief geworden en kijkers zijn hoe langer hoe meer de dirigent van hun eigen televisiewereld. 82% van de Nederlanders kijkt al regelmatig ‘on demand’. Ouderwets bankhangen, het traditionele tv-kijken, blijft trouwens wel veruit het populairst: ook de groep die aangeeft geregeld on demand te kijken, brengt driekwart van zijn televisietijd traditioneel door. Toch zal de komende tien jaar de ‘on demand’-ontwikkeling doorzetten. ‘Deze ontwikkeling nemen we mee in de app door niet alleen de traditionele zenders te blijven aanbieden, maar ook andere aanbieders, zenders en kanalen in de toekomst toe te voegen’.
Trendwatcher Adjiedj Bakas, geïnterviewd in Mikro Gids deze week, maakt een onderscheid tussen verschillende groepen kijkers. ‘Mijn inschatting is dat ouderen nog heel lang op de traditionele manier zullen blijven kijken’, zegt hij. ‘Ze zijn tevreden met het huidige aantal zenders en hebben eerder last van de keuzestress die het enorme aanbod met zich mee kan brengen. Jongeren zullen hun tv-avond wel steeds meer inrichten op basis van hun eigen tijd en smaak. Christel Verhoeven: ‘Met de gids of app kan iedereen zijn eigen tv-avond samenstellen. Iedereen kan de app gratis downloaden en abonnees krijgen toegang tot alle (toekomstige) extra’s.'
Mobile devices
Een ander aspect van het nieuwe kijken is de toename van het aantal (verschillende) schermen in huis. Hoewel veruit de meeste Nederlanders (98%) nog steeds op hun tv-toestel kijken, maakt een behoorlijk deel gebruik van andere schermen, zoals laptops (45%), tablets (36%) en smartphones (20%). Vooral de behoefte aan mobiele schermen zal volgens Bakas de komende jaren toenemen. ‘Ik denk dat het tv-toestel, zoals wij dat kennen, over tien jaar nauwelijks meer in huiskamers te zien is’, voorspelt hij. ‘Ik heb onlangs experimenten gezien met smartphones waarmee je beelden haarscherp in de lucht kunt projecteren’. Verhoeven: ‘Die ontwikkelingen zullen we bij Mikro Gids nauwlettend blijven volgen en daarop ónze ontwikkelingen aanpassen, zowel offline als online. Ook de komende 40 jaar blijven wij een autoriteit als het gaat om gidsen binnen het programma-aanbod’.
Campagne
Deze week verschijnen in zes grote steden in Nederland gele markerstrepen in het straatbeeld als start voor de lancering van de app. Voorbijgangers worden opgeroepen om de markerstrepen te fotograferen en te plaatsen op social media. De 5 leukste inzendingen maken kans op een iPad Air.
Kom nu naar inct.spiratie 2014
Het congres voor uitgevers en marketeers!
8 topspreker over marketing & sales in de uitgeefbranche
tot 19 september korting voor vroege vogels