Een grote stap voor de Nederlandse e-boekenmarkt

Een grote stap voor de Nederlandse e-boekenmarkt

Maar elke markt heeft zo z’n eigen wetten en wetmatigheden en het kan heel wel zijn dat voor de Nederlandse boekenmarkt, die op zichzelf toch al heel anders is dan anders, een dergelijke combinatie goed werkt, zeker met het oog op Amazons nakende intrede in de markt.

Bol heeft met LeesID in elk geval gezorgd dat het grootste deel van de e-boekenkopers een boekenplank bij Bol zal aanmaken. Want een consument zal uit gemaksoverwegingen slechts een enkele boekenplank willen maken en zal dat doen bij de aanbieder waar hij de meeste boeken heeft gekocht. Wat vaker wel dan niet Bol zal zijn. Een ideale kans voor Bol dus om hun marketing nog verder te kunnen perfectioneren en klanten te trekken. Vanuit dit oogpunt bezien bindt Bol de koper van Nederlandse content nog steviger aan zichzelf.

Door een partnership met Kobo aan te gaan, zorgt Bol ervoor om ook de koper van Engelstalige content – zij het indirect – aan zich te binden. Want er zijn veel Nederlandse lezers die al Engelstalige content bij Amazon kopen en voor wie de drempel om ook Nederlandse e-boeken te gaan kopen dus heel laag is. De deal met Kobo biedt die lezers dus in elk geval een alternatief.

En vergeet niet dat het platform van Kobo een van de beste cloudplatforms in de wereld heeft. Het brengt dus behalve een technisch superieure reader ook de nodige expertise waar Bol eventueel gebruik van zou kunnen maken.

Of het allemaal zoden aan de dijk zet als Amazon de markt betreedt en met geld gaat smijten, valt te bezien. In elk geval probeert Bol nu de drempels zo hoog mogelijk te maken en dat doet me deugd.

Hoe de samenwerking precies zal gaan verlopen, zullen we moeten afwachten. Ik ben in elk geval rechtop gaan zitten. Game on!

 

Kom nu naar inct.spiratie 2014

Het congres voor uitgevers en marketeers!

8 topspreker over marketing & sales in de uitgeefbranche
tot 19 september korting voor vroege vogels

Alle info: www.inctspiratie.nl