FD neemt Uitgeverij Energeia over

FD neemt Uitgeverij Energeia over


Voorafgaand aan die lancering kwam Energeia bij Het FD in beeld. Want, stelt Van Wiechen: “Je start geen digitale uitgave over energie zonder eerst te verkennen wat de concurrentie op dat vlak is. Zo is Energeia op ons netvlies gekomen.” Al snel kwam de gedachte op Energeia binnen FD Mediagroep te brengen, een gedachte waar ook de hoofdredactie warm voor liep. Adjunct-hoofdredacteur Roy op het Veld schetst enthousiast de toekomst voor Energeia en FD Energie Pro: “Samen hebben we een mooie portfolio die we kunnen door-ontwikkelen zodat we iedereen wegblazen!”

Daar wordt de tijd voor genomen; vooralsnog blijven Energie Pro en Energeia Energienieuws twee afzonderlijke uitgaven. Ook de andere producten van Energeia, zoals bijvoorbeeld de energieprojectendatabase Energy Tracker en Energeia Energienieuws België, blijven voorlopig gewoon in de huidige vorm verschijnen. Het is wel zo dat het Energeia-personeel op korte termijn naar het Prins Bernhardplein verhuist.

De overname van Energeia past goed in de groeistrategie die FDMG voor zichzelf heeft geformuleerd. Die strategie, leert het financiële jaarverslag van de groep, steunt op drie pijlers. Eén: verlenging van de traditionele producten van FDMG, zoals de papieren krant en de radiozender. Twee: verbreding van het productenaanbod waarbij het nieuwsbedrijf veel meer plaatsmaakt voor een aanbieder van kennis en informatie. En drie: verdieping door de (door)ontwikkeling van vooral digitale diensten en producten "die scherp zijn gepositioneerd in verschillende deelniches binnen het financieel-economisch domein".

De invulling van die strategie kan door ontwikkeling in eigen huis, maar ook overnames zijn volgens FDMG een prima middel om de doelen te verwezenlijken. Toen dus een digitaal nieuwsbureau met uitsluitend aandacht voor de niche 'energie' voorbij kwam, dat bovendien voor zijn inkomsten leunt op abonneegelden in plaats van advertentie-inkomsten, hapte FD Mediagroep gretig toe.

Opmerkelijk is: Energeia stond helemaal niet te koop. "Integendeel", zegt oprichter Loek Caris. Hij vertelt een paar jaar geleden actief te hebben aangestuurd op de verkoop van zijn bedrijf, dat hij vijftien jaar geleden met zijn vrouw oprichtte. Toen dat niet slaagde, volgens Caris "door koudwatervrees bij uitgevers en de ontluikende economische crisis", is alles erop gericht geweest Energeia "stand alone" voort te zetten. Voorbeeld daarvan is de start in 2012 van de nieuwe dienst Energy Tracker, een database die alle productie- en infrastructurele bouwprojecten op energiegebied herbergt en doorzoekbaar online presenteert.

Die stand-alone-toekomst was rooskleurig, toen afgelopen maart FDMG op de deur klopte voor een kopje koffie, en Caris enigszins verrast opendeed. Toen overname ter sprake kwam, reageerde Caris niet afwijzend. Hij legt uit dat naar zijn mening het bedrijf vooral op het gebied van marketing en verkoop een glazen plafond heeft bereikt, waar het moeilijk doorheen breken is voor een kleine onderneming –naast Caris werken er negen man in vaste dienst bij Energeia. FDMG is een partij die ervoor kan zorgen dat Energeia grote slagen maakt op dat vlak.

Oud-eigenaar Caris noemt ook een persoonlijke reden voor de verkoop, waarvan de financiële details niet worden vrijgegeven. "Als directeur komt heel veel op je bordje terecht. Je doet heel veel hetzelfde. Het werkzame leven bestaat uit meer dan directeur zijn van een uitgeverij voor de energiesector", aldus de Energeia-oprichter, die niet meegaat naar de nieuwe organisatie –enkele maanden advieswerk uitgezonderd. Waar dat werkzame leven dan nog meer uit moet bestaan, gaat Caris de komende maanden bedenken. "Ik ga de zaag aanscherpen", citeert hij de Amerikaanse auteur Steven Covey die boeken schreef over effectief leiderschap.

Lezers van Energeia Energienieuws zullen net als abonnees van Energy Tracker, Energeia België, de VrijhandelsOptiek en Benelux in Brief de komende tijd weinig merken van de overname. FDMG neemt Energeia’s complete productenportfolio over met het idee deze te continueren, verzekert Van Wiechen. De komende maanden worden besteed aan het opzetten van een integratiestrategie, die erop is gericht dat zowel FDMG als Energeia de overname als een verrijking ervaart.
 

Kom nu naar inct.spiratie 2014

Het congres voor uitgevers en marketeers!

8 topspreker over marketing & sales in de uitgeefbranche
tot 19 september korting voor vroege vogels

Alle info: www.inctspiratie.nl