Hoe Elly de boekenbranche gaat redden

Hoe Elly de boekenbranche gaat redden


Met Elly's Choice hopen de uitgeverijen iets terug te halen van de omzet die de laatste jaren verloren is gegaan. Sinds de crisis van 2008 is de omzet in de boekenbranche jaar na jaar onderuit gegaan. Bestsellers waarvan vroeger 150.000 exemplaren werden verkocht, doen nu op hun best nog 50.000 exemplaren. Dat heeft te maken met andere tijdsbestedingen, maar vooral ook met de illegale eBookbestanden die in groten getale online rondzwerven.

Geneviève Waldmann vertelde dat de uitgeverijen met Elly's Choice drie doelstellingen hebben: het versnellen van de doorbraak van eBooks, het verbreden van de klantenbasis en het verbeteren van de kwaliteit. Gebruiksgemak staat voorop: de eBooks kunnen op drie apparaten gezet worden. De bestanden zijn dubbel beveiligd, onder meer met een onzichtbaar watermerk, waardoor illegaal verspreide bestanden altijd te herleiden zijn tot de oorspronkelijke koper.

Vijf jaar geleden, toen Bol.com een eerste poging deed het eBook op de kaart te zetten in Nederland, was Saskia Noort al heel kritisch op de beveiliging. 'Waar ik toen bang voor was, is ook uitgekomen: alle boeken zijn illegaal verkrijgbaar. Bol.com verzekerde ons toen nog dat de bestanden heel goed beveiligd zouden zijn. Nou, dat hebben we gemerkt. Nog op de avond van de presentatie van mijn laatste roman Debet was het boek al op torrentsites te vinden', vertelde Noort bij de presentatie van Elly's Choice. Het water staat dus niet alleen de boekenuitgevers, maar ook de auteurs aan de lippen.

De naam van Elly's Choice doet denken aan Eliza was here, de vakantieadviessite. Elly's Choice heeft daar ook wel iets mee gemeen: behalve het aanbod van tien titels per maand wil het platform ook een adviesfunctie op zich nemen. De journaliste Liddie Austin, die ook deel uitmaakt van de redactieraad, gaat de boeken aanprijzen en interviews publiceren. Dat Elly een vrouw is, hoeft geen nadeel te zijn, zei Waldmann tijdens de presentatie in het Amsterdamse Vondelpark. 'Tachtig procent van de lezers is vrouw en vrouwen zoeken vaak ook de boeken voor hun man en kinderen uit.'

Met de familiaire toon die Elly's Choice aanslaat, hopen de uitgevers ook nieuwe lezers aan te trekken. Voor € 2,99 per maand moet het mogelijk zijn nieuwe lezers te trekken én minder bekende auteurs bij een breder publiek onder de aandacht te brengen, is hun overtuiging. Er is ook een maandabonnement van € 24,99 beschikbaar, maar dat lijkt vooral bedoeld om te kunnen voldoen aan de wettelijke regels voor het opzeggen van abonnementen.

Je zou pesterig kunnen opmerken dat Elly's Choice alweer een innovatie van buiten de boekenbranche is: het is een idee van Boudewijn Jansen, eigenaar van het bedrijf Digi-muse, dat al actief is met cadeaukaarten voor eBooks en andere traditionele producten die vertaald zijn naar het digitale domein. Maar  dat zou niet terecht zijn. De uitgevers van VBK en Dutch Media zijn ongelooflijk enthousiast over het idee en zien grote mogelijkheden. De ambitie ligt hoog: Elly moet binnen een jaar 'honderdduizenden abonnees' hebben, aldus Waldmann.

Een van de manier waarop zij dat hopen te verwezenlijken, is met behulp van partnerships. Er zijn nu al samenwerkingsverbanden afgesloten met Cheaptickets.nl en Samsung, die bij aankoop van respectievelijk een ticket of een tablet een x-aantal eBooks cadeau zullen doen. Die deals komen uit de koker van Digi-muse, dat meer ervaring heeft met het aantrekken van zulke partners, aldus Waldmann.

De initiatiefnemers van Elly's Choice hadden verschillende auteurs laten opdraven om het nieuwe platform te ondersteunen: behalve Saskia Noort waren ook Nicci Gerrard en Sean French, Marion Pauw en Susan Smit aanwezig. Vanzelfsprekend zijn ze heel enthousiast over het initiatief van hun uitgevers: ook zij hebben hun inkomsten de laatste jaren flink onderuit zien gaan. Ook voor hun is het spannend wat er gaat gebeuren, bekende Nicci Gerrard. 'Het is een geheel nieuwe vorm van publiceren, die nog nergens uitgeprobeerd is: goed voor de lezer én goed voor de schrijver.'

French merkte op dat het platform ook een geweldige kans biedt aan jonge, minder bekende auteurs. Het is tegenwoordig al bijzonder moeilijk om een prominente plek in de boekhandel te krijgen, laat staan voor debutanten. Marion Pauw voegde daar aan toe dat Elly's Choice ook betekenis kan krijgen voor de exploitatie van de backlist. 'Boeken liggen steeds korter in de winkel, hoogstens een paar maanden. Als je geluk hebt, volgt er na publicatie nog een midprice-editie. Dit is weer een nieuwe kans.'

Elly's Choice is er dus eerder dan het Spotify-achtige initiatief van WPG. Deelname aan Elly's Choice staat in principe open voor alle uitgeverijen. De website is op 27 augustus live gaan en te vinden op www.ellyschoice.nl 
 

Geef uw mening hieronder en/of via de poll (rechtsboven aan deze pagina)
 

Kom nu naar inct.spiratie 2014

Het congres voor uitgevers en marketeers!

8 topspreker over marketing & sales in de uitgeefbranche

tot 19 september korting voor vroege vogels
Alle info: www.inctspiratie.nl