VI Oranje sloopt merk Voetbal International

VI Oranje sloopt merk Voetbal International


Het programma rond het huidige WK, VI Oranje, bewijst dat het crossmediale platform VI aan het afbrokkelen is. De toon is negatief en beledigend wat tot irritaties en een slecht imago heeft geleid, de gasten zijn derderangs (op zijn best) en nu rollen tot overmaat van ramp de hoofdrolspelers Van der Gijp en Derksen rollebollend over straat. Wellicht is die ruzie een uitgekiende strategie om weer kijkers te trekken, VI Oranje legt het met 600.000 kijkers duidelijk af tegen Studio Brasil van de NOS (ondanks de hond Messie en zijn ietwat chagrijnige baas) met 2.000.000 kijkers, maar het merk VI wil zich toch niet afficheren als 'ruzie-tv'?

Johan Derksen en Rene van der Gijp leiden aan een sterk gevoel van zelfoverschatting, zelfs Mart Smeets verbleekt bij deze heren. Zij denken dat zij het merk zijn en dat is waar nu een groot gevaar op de loer ligt. Het merk VI wordt denk ik sterk nadelig beinvloed door het tv programma. Daar waar het ooit meebouwde aan een sterk merk, is het nu de zwakste schakel en is de merkbeleving van het tv programma allang niet meer eenduidig met de rest van het merk.

Ik zou de uitgever van VI aanraden om zo snel mogelijk van het programma af te komen, of het rigoreus te veranderen. Het gevaar is nl. niet denkbeeldig dat het omgekeerde gaat gebeuren: dat het blad en de rest zich gaan aanpassen aan het programma. Nu al staan er schaars geklede dames (spelersvrouwen en modellen die met voetbalsterren worden gesignaleerd) in het magazine. Daarmee wordt het magazine straks een soort Panorama of Playboy van het voetbal (je leest het bij de kapper en 'het gaat natuurlijk om de artikelen en de goede interviews').

Het merk VI is nog steeds krachtig en ik geloof ook dat het crossmediale element veelbelovend en sterk is, maar dan dient er wel een centrale regie en visie te zijn. Dat merk hoort duidelijk niet in handen van lone wolfs als Van der Gijp en Derksen. Uitgever doe je werk!

UPDATE:
BNR bespreekt deze column, maar mist de nuance een klein beetje:



het event voor uitgevers!
 

THEMA: Marketing in de uitgeverij

Meer info & aanmelden