1 op de 3 Nederlanders heeft eigenboekwens

1 op de 3 Nederlanders heeft eigenboekwens


Nederlandse boeken
Nederlanders zijn vooral erg bekwaam in het schrijven van kinder- en familieboeken. Afgelopen jaar zag Blurb een stijging in de verkoop van dit segment van 381 procent. Een mooi voorbeeld van een Nederlands kinderboek is Egel van Lizet Dingemans. Ook het zelf uitgeven van gedichtenbundels wordt steeds populairder in Nederland. In 2013 steeg het aantal gemaakte gedichtenbundels met Blurb met 118 procent. Met de vele succesvolle Nederlandse fotografen is het geen verrassing dat de Nederlandse kunst- en fotoboeken het goed doen. Dit segment, dat al jaren één van het best verkopende is, groeide gestaag met 17 procent.
Charles Davies, European Managing Director bij Blurb: “Iedereen heeft een verhaal te vertellen. De één schrijft een roman, de ander maakt een kookboek met familierecepten en een derde maakt een prachtig fotoboek. Het nieuwe jaar is het perfecte moment om het goede voornemen tot uitvoer te brengen. Ieder verhaal is het waard om te vertellen en iedere keer is het weer bijzonder om je eigen gedrukte boek voor het eerst in handen te hebben.”

Hoewel veel Nederlanders de stille wens koesteren om hun eigen boek te publiceren, heeft een aantal weinig vertrouwen in hun eigen kunnen. Meer dan een kwart (28 procent) zegt niet te weten waar te moeten beginnen en 22 procent vindt zichzelf niet creatief genoeg of denkt niet over de juiste vaardigheden te beschikken (22 procent). De belangrijkste reden waarom aspirant-auteurs zichzelf er nog niet toe hebben gezet, is het gebrek aan tijd (36 procent).

Ondanks het feit dat tijdgebrek de belangrijkste reden van veel Nederlanders is om niet zelf een boek te maken, hoeft het maken van een boek niet veel tijd te kosten. Charles Davies: “Blurb heeft een platform ontwikkeld, waarmee iedereen zonder kennis te hebben van boekmaken, een boek kan ontwerpen, printen en uitgeven. In de online Blurb boekwinkel hebben boekmakers online marketing tools tot hun beschikking om hun boek te promoten en te verkopen. Iedere boekmaker bepaalt zelf de prijs van het boek en houdt 100 procent van hun winst. Al vanaf 10 euro maak je je eigen boek (20 pagina’s, klein vierkant) en dankzij koppelingen met social media als Facebook en Instagram is een boek al binnen een kwartier gevuld met foto’s.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Nederland door One Poll. Per land hebben 1.000 respondenten aan het onderzoek meegedaan.