Wat een jaar!

Wat een jaar!


Tegelijkertijd bevestigt het verhaal van Razenberg ook maar weer eens dat tijdig vernieuwen van belang is. Vernieuwing is daarbij niet wat meer digitaal gaan doen maar vernieuwing is je business opnieuw durven uitvinden en nieuwe modellen gaan uitproberen en implementeren. Ons najaarscongres, inct.spiratie, stond daarom juist in het teken van dit thema.

Ik zal mezelf niet op de borst slaan, maar ik stel al jaren dat echte vernieuwing zit in het zoeken van echt nieuwe businessmodellen: terug naar de basis. Wie zijn we, wat doen we, voor wie doen we het en hoe kunnen we dat het best doen. Dat is iets anders als een appje maken, inzetten op online of de tablet centraal stellen. Eric Razenberg en ThiemeMeulenhoff bevestigen mijn opvatting.
En nu hoor ik u al zeggen: dat is makkelijk praten. En daar heeft u helemaal gelijk in, maar ik weet inmiddels wel waar ik het over heb. Wij zijn met inct dit jaar begonnen aan zo’n nieuw businessmodel en ik kan u eerlijk zeggen: het was geen makkelijk jaar. Wel een heel leerzaam jaar en een interessant jaar. Het nieuwe model staat en moet in 2014 verder uitgewerkt en aangepast worden. We hebben veel nieuwe leden weten te werven, maar er is ook voor ons nog steeds een wereld te winnen en dat wordt onze missie voor 2014.

Aan de vooravond van de omwenteling naar dit model dacht ik ook wel eens “waar begin ik aan?” Twijfel en angst sloegen ook wel eens toe, maar tegelijkertijd wist ik ook dat als we het niet zouden doen, we over een paar jaar (of misschien wel veel sneller) nog veel grotere problemen zouden hebben. Dus kijk ik met tevredenheid terug naar een spannend en inspannend jaar.
Onze ambitie is samen met het uitgeefvak inct verder te ontwikkelen tot het kennis- en informatienetwerk voor uitgeefexperts. We hebben inmiddels een paar hele grote stappen gezet, maar we hebben nog steeds uw hulp hard nodig! Dus bij deze wil ik u oproepen: doe mee en sluit u aan bij inct en bouw samen met ons aan het netwerk dat onze branche versterkt!

Ik wens u voor 2014 een succesvol en ambitieus jaar toe en ik hoop dat we aan het eind van dat jaar terug kunnen kijken op een jaar waarin onze branche sterker is geworden.

(hoofdredactioneel David Huijzer, inct.magazine december 2013)