Onderzoek toont failliet aan van mediabeleid

Onderzoek toont failliet aan van mediabeleid

Gisteravond nam Inge Brakman, voorzitter van de commissie Toekomstverkenning Mediabestel, het rapport ‘Nieuws en markt’ in ontvangst. Het onderzoek kwam tot stand onder verantwoordelijkheid van prof. Barbara Baarsma, directeur van SEO Economisch Onderzoek.

Achterhaald mediabeleid
SEO toont aan dat het huidige overheidsbeleid discriminatoir is. Het onderscheid naar televisie, radio en krant in het overheidsbeleid volstond wellicht in de vorige eeuw, maar past niet meer in het moderne medialandschap. Platformonafhankelijk mediabeleid is daarom noodzakelijk. SEO concludeert dat voor een doelmatige inrichting van de nieuwsvoorziening de – vroeger vanzelfsprekende – financieringsstroom naar de publieke omroepen, voor zover het nieuwsproducties betreft, gestaakt moet worden. Dat is een verstrekkende, maar terechte conclusie.

Markt voorziet in aanzienlijk deel nieuwsvoorziening
In het rapport concludeert SEO bovendien dat een substantieel deel van de nieuwsvoorziening uitstekend door de markt georganiseerd kan worden. De markt voorziet in een pluriforme nieuwsvoorziening, omdat er vraag naar is en het publiek betalingsbereid is. Alleen als de markt journalistieke initiatieven die maatschappelijk gewenst zijn moet staken of niet ontplooit, is er een rol voor de overheid weggelegd. Dat gebeurt als de productiekosten van maatschappelijk gewenste journalistiek hoger zijn dan de commerciële baten, dus onrendabel zijn. Dat principe onderschrijft NDP Nieuwsmedia. Alleen in uiterste gevallen kan sprake zijn van overheidsbudget voor journalistieke producties. Die werkwijze maakt eerlijke concurrentie mogelijk.

Noodzakelijke beleidswijzigingen
Staatssecretaris Dekker kan de conclusies van SEO Economisch Onderzoek niet negeren in de stappen die hij zet naar een toekomstbestendig mediabestel. Het omroep- en persbeleid moeten verenigd worden in realistisch mediabeleid, dat een adequate oplossing biedt voor de concurrentie tussen publieke en private nieuwsmedia. NDP Nieuwsmedia gaat er vanuit dat staatssecretaris Dekker de nieuwe realiteit als uitgangspunt neemt in de op handen zijnde persbrief. Ook de commissie Toekomstverkenning Mediabestel zal een passend antwoord moeten formuleren op de concurrentie tussen publieke en private nieuwsorganisaties. De bevindingen van SEO Economisch Onderzoek mogen in dat advies niet ontbreken.

Het onderzoeksrapport ‘Nieuws en markt’ is te downloaden van de website van SEO Economisch Onderzoek.


UW UITGEVERIJ WEL TOEKOMSTPROOF?!
Kom naar inct.spiratie: 10 topsprekers over uitgeven & ondernemen
www.inctspiratie.nl