TMG presenteert resultaten Q3-2013
De oplage-inkomsten daalden met € 6,3 miljoen naar € 213,2 miljoen. Bij dagblad De Telegraaf is sprake van minder abonnementen en een lagere losse verkoop. De extra investeringen met als doel het op peil houden van de oplage van De Telegraaf zijn in het vierde kwartaal van start gegaan.
De advertentie-inkomsten daalden met € 12,4 miljoen (-7,8%). Bij zowel de landelijke als regionale dagbladen was sprake van een daling. Sky Radio Group, dat in september 2013 haar vijfentwintig jarig jubileum vierde, wist de groei in luistercijfers verder te verzilveren. De advertentie-inkomsten van radio stegen met € 3,2 miljoen (+14,6%).
Inkomsten uit distributieactiviteiten voor derden stegen met € 4,5 miljoen door samenwerking met De Persgroep in Zuid-Holland, Noord-Holland en Limburg.
De overige opbrengsten stegen met € 0,5 miljoen voornamelijk door een toename in e-commerce activiteiten.
Kosten
Het kostenreductieprogramma van € 70 miljoen ligt vóór op schema en heeft de daling in opbrengsten over de eerste drie kwartalen meer dan gecompenseerd. In de eerste negen maanden van 2013 zijn kostenbesparingen gerealiseerd van € 38,7 miljoen. Cumulatief is sinds de start van het programma een kostenverlaging gerealiseerd van € 51,5 miljoen. De kostenbesparingen hadden in alle kostencategorieën effect, waarbij een belangrijke daling plaatsvond bij de personeelskosten. Deze daalden met € 8,3 miljoen (-5,1%) naar € 155,5 miljoen.
Het aantal personeelsleden is ultimo derde kwartaal ten opzichte van hetzelfde moment vorig jaar per saldo afgenomen met 282 naar 2.680 fte.
De overige bedrijfskosten zijn met € 9,7 miljoen (-4,9%) afgenomen. Autonoom, dat wil zeggen exclusief de bedrijfskosten van Metro en Zoomin.TV, was de daling ruim € 18 miljoen. Dit jaar werden vooral besparingen gerealiseerd op distributiekosten, redactiekosten en automatiseringskosten. Ook zijn besparingen gerealiseerd als gevolg van product portfolioaanpassingen bij de huis-aan-huisbladen die hebben geleid tot een reductie van titels.
De afschrijvingen, amortisaties en bijzondere waardeverminderingen waren € 6,2 miljoen hoger, vooral vanwege een afwaardering ter grootte van € 4,8 miljoen als gevolg van het beëindigen van Moviebites.
In het derde kwartaal 2013 was er sprake van teruglopende advertentie- en oplage-inkomsten. De totale inkomsten daalden daardoor met € 6,6 miljoen (-4,8%). Daarentegen stegen de advertentieopbrengsten van radio ook in dit kwartaal. Online media lieten een lichte omzetdaling zien en de omzet uit puzzelactiviteiten bleven min of meer stabiel.
Ook over het derde kwartaal werden de dalende inkomsten meer dan gecompenseerd door de verlaging van de bedrijfslasten. Deze daalden met € 9,0 miljoen. Het genormaliseerd EBITDA-resultaat over het derde kwartaal kwam uit op € 10,0 miljoen (derde kwartaal 2012: € 9,7 miljoen), terwijl de EBITDA-marge 7,5% bedroeg (derde kwartaal 2012: 7,0%).
Vooruitzichten:
TMG zette vorig jaar het kostenverlagingsprogramma in ter grootte van € 70 miljoen waarvan de effecten zichtbaar zijn vanaf het vierde kwartaal 2012. Als gevolg hiervan kan de vooruitgang in EBITDA-resultaat over de eerste drie kwartalen van 2013 niet zonder meer worden geëxtrapoleerd naar het hele jaar 2013. Dat geldt eens te meer omdat de druk op oplage- en advertentie-inkomsten sinds afgelopen zomer is verhevigd.
TMG heeft inmiddels de organisatie aangepast en zet sterk in op een verdere verlaging van de kosten. In augustus 2013 is daarom een additioneel kostenbesparingsprogramma van € 50 miljoen aangekondigd. Het aanvullende programma zal met name zijn beslag hebben in de eerste helft van volgend jaar en moet voor het einde van 2014 hebben geleid tot onder meer een extra reductie van 350 fte. De bijbehorende reorganisatievoorziening betreft een bedrag in de orde van grootte van € 35 miljoen en zal in het vierde kwartaal 2013 ten laste van het resultaat worden gebracht.
Verder zijn, zoals in augustus bij de publicatie van de halfjaarcijfers aangekondigd, naar verwachting additionele afwaarderingen op immateriële activa noodzakelijk van € 40 miljoen tot € 50 miljoen, als gevolg van het verkopen of beëindigen van activiteiten, die op dat moment tegen marktwaarde moeten worden gewaardeerd. Hiervan is € 4,8 miljoen reeds in het derde kwartaal genomen in verband met het beëindigen van Moviebites.
Daartegenover staat de boekwinst van € 218,3 miljoen, die is behaald bij de verkoop van het belang in ProSiebenSat.1 en die dit jaar onderdeel zal zijn van het nettoresultaat.
INSPIRATIE OPDOEN?
Kom dan naar inct.spiratie 2013: 10 topsprekers over uitgeven & ondernemen
www.inctspiratie.nl