Het boekenvak heeft een groot deel van de crisis waarin het verkeert aan zichzelf te wijten. Het is te langzaam met veranderen, te veel op samenwerking gericht en te weinig op innovatie. Als alle partijen voor een zakelijker aanpak kiezen en kritisch naar hun manier van werken kijken, zijn er niettemin voldoende mogelijkheden. Dit artikel beschrijft hoe we kunnen leren van de huidige crisis.
Het boekenvak heeft altijd al op grote voet geleefd, in het vertrouwen dat het met de boekenmarkt altijd wel goed zal komen. 2009 was het eerste jaar sinds mensenheugenis dat de boekenmarkt kromp en werd daarom als een uitzondering beschouwd, terwijl aan de sterk afgenomen groei in de jaren daarvoor al was af te lezen dat het vak op een recessie afstevende. Als we daar ook de ontwikkelingen buiten de boekenmarkt bij betrekken, dan is het achteraf gezien zo helder als glas dat we in een zware meerjarige crisis terecht zouden komen.
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer
Het boekenvak in crisis
Vul hieronder uw e-mailadres in en lees dit artikel gratis. We sturen u dan een link om het artikel te lezen.
Daarnaast ontvang je op werkdagen onze populaire nieuwsbrief.