Aggregatie als kwartiermaker voor het echte werk

Aggregatie als kwartiermaker voor het echte werk

Kun je als uitgever geld verdienen met geaggregeerde content? Ja, maar daar moet je wel wat voor doen. Dit is in het kort de uitkomst van de tweede ronde tafel over contentaggregatie die het bedrijf feeder op 13 september jongstleden in Haarlem organiseerde. Josja Zijlstra, bij de Telegraaf verantwoordelijk voor occasionsite Gaspedaal.nl, vertelde die middag over het hoe en waarom van de site die uitgever Wegener al jaren in de gordijnen jaagt. Wat Gaspedaal.nl is? Volgens Zijlstra een metazoekmachine voor (tweedehands) auto’s, volgens Wegener een dief van duur geproduceerde databasecontent. Saillant detail: hoewel Wegener al eens een rechtszaak tegen Gaspedaal won gedoogt de uitgever van Autotrack tot de dag van vandaag dat de site van de Telegraaf gegevens van Autotrack publiceert. Kennelijk zien aggregator en geaggregeerde toch allebei voordeel in dit online huwelijk. Neemt niet weg dat uitgevers die met aggregatie aan de slag gaan gewaarschuwd zijn: databank- en auteursrecht worden gemakkelijk geschonden bij een onzorgvuldige aanpak.