Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Richard Otto
Richard Otto is weliswaar ook uitgever, maar toch vooral de man achter XS2Content, een bedrijf dat bestaande content omzet naar andere contentvormen. Dat klinkt cryptisch, maar dat is het zeker niet en inderdaad: ook hier speelt AI een belangrijke rol.
Richard Otto is een man met veel verhalen over het publiceren van content. Hij is onder meer de uitgever van mediavaknieuwsplatform Spreekbuis.nl waarop nieuws uit de wereld van radio en televisie te vinden is. Hij is ook uitgever van verschillende boeken in het media- en marketingsegment. Daarnaast is hij ook initiatiefnemer van een aantal AI-boeken, waarover hij een mooi verhaal kan vertellen.
Snel op het momentum
“Ik heb eind 2022 – direct na de lancering van ChatGPT 3.5 – als persoonlijke challenge binnen een uur kookboek geschreven, of beter gezegd, laten schrijven door AI, met ‘vreemde’ recepten, terwijl ik geen ei kan bakken. Mijn zoon van 8 heeft een kinderboek gemaakt, dat te koop was bij onder andere Bol.com en diverse boekwinkels. Daarna heb ik ook binnen een uur een e-book gemaakt over het succes van de BBB bij de laatste verkiezingen, dat binnen 24 uur bij diverse online boekwinkels beschikbaar was. Hoewel de verkoop niet echt om over naar huis te schrijven was, was het wel leerzaam. Soms moet je met boeken snel op het momentum kunnen zitten en dat kan natuurlijk prima met AI. En ik ben niet de enige, ik begrijp dat BOL nu ook acties wil gaan ondernemen tegen door AI geschreven boeken; blijkbaar is 4% van hun assortiment al geheel of gedeeltelijk geschreven door AI.”
Content omzetten met behulp van AI
Zo komen we bij het onderwerp waarvoor we elkaar ontmoeten en waarover Richard op inct.spiratie verder komt spreken: AI als tool om content om te zetten in andere vormen. “Dat is wat we met XS2Content doen, voor grote partijen als ANP, DPG Media, Mediahuis, Omroep Brabant, maar ook voor grote bedrijven als Achmea, Pon en Stedin en de gemeente Amsterdam. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld het omzetten van de data van Flitsmeister naar een gesproken verkeersbulletin of artikelen samenvatten naar andere media zoals audio en video. Dit kan allemaal vanuit ons platform. We maken daarvoor met pipelines productiestraten, waarbij diverse technieken en processen samenkomen.”
Vanzelfsprekend zijn deze diensten AI-driven. XS2Content koppelt tools en zelfontworpen processen aan elkaar. Daarbij zijn snelheid, schaalbaarheid, kostenbesparing en flexibiliteit belangrijke elementen. Ook belangrijk is dat de klant zich geen zorgen hoeft te maken als er zaken in tools wijzigen.
De stem van Pim Fortuyn
Een fameus, of misschien wel berucht, voorbeeld dat de landelijke pers haalde was het plan om de boeken van Pim Fortuyn in audio om te zetten met de stem van Fortuyn. “Het plan kwam van de uitgever en wij wilden uiteraard wel de garantie dat het allemaal goedgekeurd was en dat ook de familie erachter stond. Interessant is dat deze nieuwe technieken ook nieuwe discussies met zich meebrengen."
.
Richard haalt voorbeelden aan die volgens hem interessantere cases zijn van wat er mogelijk is. “Zo maken we voor gemeentes content toegankelijk voor bijvoorbeeld laaggeletterden of anderstaligen en kunnen we ook zorgen dat de content van de overheid gepast over verschillende kanalen wordt gepubliceerd. Wij kunnen video’s helemaal aanpassen aan de verschillende social media. Denk daarbij aan complexe tekstuele informatie die we vereenvoudigen en door middel van video-avatars in diverse talen automatisch beschikbaar maken. Belangrijke informatieoverdracht van de overheid wordt hierdoor laagdrempelig.”
“Relevantie is een belangrijk kernwoord. Wij kunnen bijvoorbeeld van dezelfde content tien artikelen maken voor verschillende doelgroepen: bijvoorbeeld een artikel voor jongeren, een artikel voor een oudere doelgroep, we kunnen er een podcast van maken of het zelfs omzetten in een andere ‘tone of voice’ of een andere taal. De mogelijkheden zijn eindeloos.
AI wordt een vaste basis in bedrijven
“De hele wereld is bezig met AI. Dus als mediabedrijf moet je wel mee durven gaan. Dat had wel enige tijd nodig in deze sector. We zijn een tech-bedrijf, maar je hebt ook met veranderingsmanagement binnen organisaties te maken. Het is cruciaal om iedereen binnen de organisatie mee te krijgen, vooral nu AI van experimenten en pilots naar een vaste basis binnen bedrijven evolueert.
In mijn optiek moet de mens wel het belangrijkste onderdeel blijven. AI is een verrijking, geen vervanging. Natuurlijk verdwijnen er banen, maar er komen ook veel banen voor terug. Het is belangrijk dat ook de mediasector op die manier naar de ontwikkelingen blijft kijken”.
Op inct.spiratie zal Richard aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden laten zien wat AI kan doen met content en ook zal Richard ingaan op de transformatie die AI voor de sector zal betekenen.
MEER INFO & AANMELDEN