Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Marjolein van Doorn

Kennismaken met de sprekers van inct.spiratie 2024: Marjolein van Doorn

Marjolein van Doorn is senior publisher manager bij Rakuten Kobo voor Nederland, België en ook voor de UK, Australië en Nieuw Zeeland. Op inct.spiratie praat ze ons bij over de trends en ontwikkelingen bij e-books. We lichten hier al een tipje van de sluier op.

Marjolein kwam via stages tijdens haar studie Media & Informatie aan de HvA in aanraking met het boekenvak. Eerst werkte ze een jaar of tien aan de kant van de uitgeverijen, onder meer bij Penguin, Atlas/Contact en Xander Uitgevers. Daarna was haar wens om zelf een boekhandel te hebben, dus ging zij op zoek naar een passende winkel die ze kon overnemen. Tijdens die zoektocht, die minder succesvol verliep dan zij hoopte, werd zij gevraagd om bij de bibliotheek in Gouda als evenementencoördinator aan de slag te gaan. Daarna kwam zij terecht bij Kobo. “Ik kan met recht zeggen dat ik alle kanten van het vak heb gezien.”

Marjolein geeft aan dat er op dit moment eigenlijk drie thema’s spelen. De ontwikkelingen aan de hardware-kant – met betaalbare opties voor kleuren e-readers –, toegankelijk publiceren en natuurlijk AI. “Natuurlijk speelt ook nog steeds de prijsstelling bij e-books een rol, maar dat is iets wat ik met uitgevers persoonlijk bespreek. Piraterij blijft een zorg en daarmee een onderwerp van gesprek, maar onze ervaring is dat abonnementsvormen als Kobo Plus een positief effect hebben op het terugdringen van piraterij.”

Twee modellen

Rakuten Kobo heeft twee modellen: consumenten kunnen gewoon e-books per stuk kopen en er is een abonnementsmodel waarmee je voor een vast bedrag per maand onbeperkt toegang hebt. “Niet alle e-books zijn in dat abonnement direct beschikbaar, er zit een window in die kan verschillen van 0 tot 6 maanden. Met die twee modellen hebben we dus ook twee soorten klanten. De ‘a la carte-klanten’ die eigenlijk nooit switchen naar een abonnement en de abonnementsklanten die eigenlijk nooit een los e-book kopen. Het is een andere manier van afrekenen en we zien dat ook weinig overlap tussen die twee.”

“Wat we nog niet goed weten is of mensen verschillende leesplatformen naast elkaar gebruiken. Ik denk dat dit niet snel het geval zal zijn, er is veel overlap in aanbod en we hebben een zeer beperkt aanbod aan original content. Amazon is natuurlijk een grote concurrent, zeker in de UK waar wij dan weer vrij klein zijn. Daar hebben we ook nog terrein te winnen.”

Groeiend gebruik

De markt van het e-book is stiekem gegroeid de afgelopen jaren. “Volgens GfK is het zo’n 30% van de markt, streaming niet meegerekend. Er worden nog niet veel data gedeeld. Covid heeft hierbij wel flink geholpen, mensen gingen meer lezen en vanwege allerlei maatregelen natuurlijk ook digitaal. Tijdens die periode heeft het digitaal lezen echt een sprongetje gemaakt.”

Op inct.spiratie 2024 zal Marjolein vooral een aantal belangrijke issues bij e-books toelichten: zij zal ingaan op trends uit de gebruikersdata van Rakuten Kobo, op technologische hardware-ontwikkelingen die voor uitgevers nieuwe kansen en mogelijkheden bieden, en op de invloed die AI heeft op digitaal lezen. Uiteraard staat zij ook stil bij de toegankelijkheid van digitale producten en de ontwikkelingen die op dat gebied plaatsvinden in hard- en software.

MEER INFO & AANMELDEN INCT.SPIRATIE 2024