NMO Online meet bereik websites en apps op álle devices
Vanaf 8 januari 2024 kan de hele markt beschikken over de nieuwe objectieve standaard voor online bereikscijfers: ‘NMO Online’. NMO Online geeft uitgebreid inzicht in het gebruik en het bereik van websites en apps, en - op termijn - ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op álle devices.
Met de lancering van NMO Online rondt NMO een periode af waarin de bereiksonderzoeken voor kijken, lezen, luisteren en online werden vernieuwd en verbeterd. Eerder zagen al het nieuwe printbereiksonderzoek, het nieuwe luisteronderzoek én het nieuwe kijkonderzoek het levenslicht. Met de publicatie van NMO Online komt NMO weer een stap dichter bij de totstandkoming van NMO Crossmedia, de dataset waarin álle bereiksonderzoeken worden samengebracht. Op termijn wordt ook buitenreclame onder de paraplu van NMO gevoegd.
Drie bronnen
Voor het meten en rapporteren van het bereik van websites en apps worden de volgende drie bronnen gebruikt:
- Het NMO Online Panel waarin ook het NMO Kijkonderzoek wordt gemeten. In de huishoudens van dit panel is de Focal Meter van Kantar Media geïnstalleerd, een routermeter die al het Wifi-verkeer kan meten van alle aanwezige devices in dat huishouden.
- Het NMO Multimedia Panel van Ipsos van waaruit ook het NMO Luisteronderzoek tot stand komt. Panelleden zijn uitgerust met de MediaCell+ app die naast het luisteren naar radiozenders ook het bereik van websites en apps meet via de techniek van RealityMine.
- Censusdata: zeer gedetailleerde en complete data over het gebruik van websites en apps, ongeacht connectietype. Censusdata ontstaan zodra deelnemende publishers ‘meettags’ integreren in hun websites en apps. De meettag bevat allerlei informatie over de te meten website, app of content.
Data science
Met behulp van data science worden de paneldata en censusdata met elkaar gecombineerd. De gekozen aanpak maakt het mogelijk om ook bereiksresultaten voor zeer kleine titels te kunnen rapporteren (longtail), zonder dat hier hele grote en kostbare panels voor nodig zijn. Daarnaast kunnen met deze aanpak meer details worden gemeten en correcties worden doorgevoerd aan de hand van een zorgvuldig kalibratie-proces. De aanpak resulteert in een compleet en gedetailleerd beeld van al het online gedrag op alle devices.