Lancering eLinea: het nieuwe lezen

Lancering eLinea: het nieuwe lezen


eLinea heeft bij de start een aansprekend en kwalitatief sterk aanbod van de volgende uitgevers, schrijvers en cartoonisten: NRC Handelsblad, Elsevier, Nieuws.nl, Vrij Nederland, Opzij, Psychologie Magazine, J/M voor Ouders, Dolf Jansen, Friesch Dagblad, Joep Bertrams, Reader’s Digest, TRIK, Yvonne Kroonenberg, Tom Janssen, Dagblad De Pers, onzeWereld, VJ Movement, Management & Literatuur, Scilogs, Fleur Speet, Salesmagazine, DJBroadcast, EOS, Psyche & Brein, MO*magazine, eReaders.nl, OnStage en Radio Nederland Wereldomroep.

Michel Suijkerbuijk, directeur eReaders Groep: "Digitaal lezen via eLinea biedt voordelen voor zowel lezer als uitgever. Geen bergen papier meer waar vaak maar 10% van gelezen wordt: de lezer kan zich met eLinea abonneren op de artikelkanalen van zijn of haar favoriete redactieteam, columnist of cartoonist. Het is ook mogelijk je te abonneren op bijvoorbeeld videocasts."

De artikelen kunnen online gelezen worden op bijvoorbeeld pc, laptop of tablet. Voor de smartphone is er een mobiele versie beschikbaar. Wanneer de lezer even niet online is, kan er gebruik gemaakt worden van een download in verschillende PDF-formaten en ePub, geschikt voor de ereader.

Suijkerbuijk: "Uitgevers kunnen artikelen in verschillende artikelkanalen aanbieden, onderverdeeld in diverse categorieën, en bepalen zelf de prijs van een kanaal. Van de opbrengsten van de betaalde kanalen gaat 70% naar de uitgever."

Er wordt in de uitgeefbranche veel gesproken over verdienmodellen voor het ontsluiten van digitale content. Met eLinea kunnen uitgevers eenvoudig hun artikelen toegankelijk maken op elk apparaat en meteen profiteren van een grote lezersgroep binnen handbereik, de mogelijkheid tot een directe relatie met lezers en inzicht in de interesses en leesvoorkeuren.

Op InCTformatie 2011 zal Natasja Oosterloo van eLinea een lezing geven over 'het nieuwe lezen'.