Mediafederatie Academy organiseert sessie over duurzaam rapporteren
Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in ons leven. Ook voor organisaties gaat dit onderwerp steeds meer leven. Zo vinden stakeholders het onderwerp belangrijker, vragen potentiële medewerkers naar het duurzaamheidsbeleid en beginnen investeerders vaker te vragen naar de resultaten op het gebied van duurzaamheid. Toekomstbestendig ondernemen is niet langer alleen een financiële kwestie. Reputatie en bestaansrecht worden nu ook bepaald door wat jij als organisatie betekent op het gebied van mens, milieu en maatschappij.
Maar hoe laat je zien waar je staat en wat je precies doet aan duurzaamheid? Een oplossing hiervoor is de duurzaamheidsrapportage. Deze vorm van rapporteren is zeker niet nieuw en heeft zich in de afgelopen jaren ontpopt als krachtig hulpmiddel om gestructureerd en transparant te communiceren over de duurzaamheidsprestaties.
Hoe stel je inspirerende, aantrekkelijke en goed leesbare duurzaamheidsrapportages op? Hoe zorg je ervoor dat je stakeholders informeert en vooral ook inspireert met het verslag? Op donderdag 18 januari 2024 nemen Bas de Gooijer en Anouk de Leer je mee in de wereld van duurzaamheidsrapportages.
Bas de Gooijer: Bas is MVO- en CSRD-adviseur bij de Duurzame Adviseurs. “Via wat studie-omwegen ben ik in de duurzaamheid beland en zit ik al een aantal jaar inmiddels helemaal op mijn plek. In mijn werk mag ik met organisaties meedenken over een wereld waarin we verantwoord omgaan met resources, de ideale werkplek, geluk, betere (keten-)samenwerking, betere sturingsinformatie en communicatie. Dit noem ik graag toekomstbestendigheid, waarbij eigenlijk alles draait om de vraag ‘Hoe kunnen we zo lang en goed mogelijk doen wat we zo leuk vinden?”.
Anouk de Leer: Anouk is MVO- en CSRD-adviseur bij De Duurzame Adviseurs. “Met veel passie help ik organisaties met de vraag wat duurzaamheid precies voor hen bekent. Samen kijken wat de organisatie kan doen op het gebied van mens, milieu en maatschappij. Hierin is het belangrijk dat we kijken naar de (productie)processen, hoe de organisatie omgaat met medewerkers en vooral ook hoe zij nu al een steentje kunnen bijdragen aan een betere wereld. Het is mijn missie om bedrijven te helpen in hun duurzame transitie, want op die manier komen we stukje bij beetje bij een duurzamer Nederland!”.
Kijk voor praktische informatie op de site van de Mediafederatie.