Petra Lubbers: "De disruptie in het uitgeefvak ontbreekt" (inct.spiratie '23)

Petra Lubbers: "De disruptie in het uitgeefvak ontbreekt" (inct.spiratie '23)

Petra Lubbers is geen onbekende in de uitgeefbranche. Haar carrière voerde haar onder meer langs grote namen als Sanoma, TMG en Bol.com. Nu houdt zij zich bezig met online platformen. Daarover komt zij spreken op inct.spiratie ’23. We spreken haar alvast over wat actuele ontwikkelingen.

Petra begon haar carrière bij Sanoma waar ze haar liefde voor tijdschriften vond. Ze maakte de overstap naar TMG waar ze onder meer de titel Vrouw Glossy lanceerde en de verdere ontwikkeling van het platform vrouw.nl vorm gaf. “Dat is wat mij betreft een mooi voorbeeld van een tijdschrift dat als merk verder is uitgerold. Ik zag echter wel dat het product tijdschrift in een neergaande spiraal zat en dat het steeds meer schaven werd. Daar haal ik niet echt mijn energie uit. Dus toen ik kon overstappen naar Bol.com heb ik dat ook gedaan. Daar heb ik de boekenbranche goed leren kennen. Binnen Bol.com heb ik onder meer het partnership met Kobo opgezet, en ook het redactionele onderdeel Lees, waarmee we meer redactionele inhoud rondom de boeken zijn gaan maken.”

Platformen met een purpose

De volgende stap in de wereld van online platforms zette Petra toen ze na Bol.com aan de slag ging bij Novamedia. Daar werd ze verantwoordelijk voor de voormalige boekenclub ECI, dat zij omvormde tot een e-commerce-platform. Daarna volgde een korte tussenperiode als freelancer, waarin ze onder meer werkte voor Shared Stories Group. Daar was ze verantwoordelijk voor de digitale zaken bij onder meer Bruna en Bookchoice. Ook richtte ze Tom Orrow op. Tom Orrow positioneert zich als specialist in online platformen die een succes wil maken van platformen met een purpose.
“We doen hier eigenlijk het hele traject, van strategie tot uitvoering en marketing. We werken veel voor bedrijven of instellingen met een missie, waaronder ook veel uitgevers en mediapartijen zoals Zwijsen, CPNB en Libris. Het leuke is dat ik nog steeds betrokken ben bij innovaties, maar nu iets meer als een buitenstaander. Ik kan met een iets bredere blik juist voor de boekenbranche een fijne gesprekspartner zijn”.

Iets waar Petra heel trots op is, maar helaas nog niet veel over kan zeggen is het vernieuwede platform dat zij met Libris aan het ontwikkelen zijn. “De lancering is pas over enige tijd, maar dat is echt iets om naar uit te kijken. Dat is een platform niet alleen voor de consument maar ook voor de boekverkoper. Ik kan er verder nog niet veel over zeggen, maar dit is echt een tof project.”

Trage innovatie

Petra vindt dat innoveren best lastig is, eigenlijk binnen alle branches, maar zeker ook binnen uitgeverij. ”Veel ontwikkelingen komen toch van buiten. Veel innovaties lijken te schuren met bestaande business. Ik vraag me wel eens af of dat de belemmerende factor is, of dat het er misschien gewoon niet in zit”.
“De innovaties zijn er natuurlijk wel, er wordt ook goed meebewogen met trends, maar de disruptie is er nog niet echt. Wellicht is de urgentie minder, er worden nog steeds heel veel fysieke boeken verkocht. Bij andere entertainment sectoren (muziek, film etc.) zie je dat de digitale veranderingen veel groter en ingrijpender zijn. Misschien moeten we dit voor de uitgeefbranche ook wel als iets positiefs zien”.

Natuurlijk ziet Petra ook wel ontwikkelingen die uiteindelijk voor de boekenbranche een issue zullen zijn: “Jongeren zijn natuurlijk veel digitaler ingesteld dan wij en daar moet je op termijn ook zeker wat mee. Zij leven op hun smartphone. Eén van de partijen waar we mee samenwerken is Immer. Zij hebben hun focus nu verbreed, van consument naar bedrijven, om via de B2B-markt nog beter de jongere doelgroep te kunnen bereiken. Hier zullen we ook gezamenlijk in moeten optrekken.”

Op inct.spiratie zal Petra ons meenemen in de wereld van online platforms, de trends en ontwikkelingen duiden en bespreken welke initiatieven ter inspiratie kunnen dienen voor de uitgeefbranche.

MEER INFORMATIE & AANMELDEN