Roularta Media Nederland neemt magazines van WPG over
Roularta Media Nederland neemt WPG Media, inclusief de magazinemerken Happinez, Psychologie Magazine en Yoga by Happinez, over van WPG Uitgevers. De overname past bij de ambitie van Roularta Media Nederland om haar positie op de Nederlandse Magazinemarkt verder uit te bouwen. Voor WPG Uitgevers is de verkoop een volgende strategische stap om zich verder te focussen op het uitgeven van boeken, luisterboeken en podcasts.
Roularta Media Nederland (RMN) is de op één na grootste magazine uitgever van Nederland en exploiteert met ruim 240 professionals 30 magazinemerken die een gezamenlijke omzet van 70 miljoen euro realiseren. RMN maakt deel uit van Roularta Media Group, dat het versterken van haar positie op de Nederlandse magazinemarkt als belangrijk strategisch speerpunt benoemd. De overname van de magazinemerken van WPG Media draagt in belangrijke mate bij aan de invulling van deze strategie.
De door RMN overgenomen magazinemerken zien er als volgt uit:
- Happinez is al twintig jaar het grootste merk in Nederland op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het bereikt maandelijks via het magazine en de digitale kanalen meer dan een miljoen mensen. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven.
- Yoga by Happinez is het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle. Met een online platform met meer dan 400 yoga, meditatie- en pilateslessen en het bekende Yoga magazine dat vier keer per jaar verschijnt, bereikt Yoga by Happinez maandelijks ruim 75.000 lezers en heeft het merk meer dan 18.000 betalende leden.
- Psychologie Magazine is een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven maakt. Psychologiemagazine.nl is een platform voor mentale gezondheid en een leven lang groeien. Je vindt er informatie, inspiratie, herkenning en duiding. Via de trainingen van Psychologie Academy kun je er ook je life skills trainen of een coach vinden. Psychologie Magazine bereikt maandelijks via de digitale kanalen en het magazine rond de 800.000 mensen.
Erwin van Luit, CEO van Roularta Media Nederland: “Ik ben zeer verheugd dat we deze krachtige magazinemerken mogen verwelkomen. Zowel Happinez, Psychologie Magazine als Yoga by Happinez beschouw ik als pareltjes in het magazinelandschap. Ze vullen het merkenportfolio van Roularta Media Nederland goed aan. Ik ben ervan overtuigd dat we vanuit de integratie van de activiteiten in ons bedrijf, en het inzetten van de competenties van beide organisaties een verdere ontwikkeling en groei van RMN zullen bewerkstelligen.”
Wiet de Bruijn, Algemeen Directeur WPG Uitgevers: “Het vinden van een nieuw thuis voor Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie Magazine is een zorgvuldig proces geweest. Het is voor ons belangrijk dat deze merken overgedragen worden aan een partij die hen alle mogelijkheden biedt om verder te groeien.”
Corine d’Haans, Directeur WPG Media: “Met trots kijk ik terug op wat de gepassioneerde en getalenteerde teams hebben neergezet. Zij hebben ervoor gezorgd dat Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie Magazine zijn uitgegroeid tot bepalende mindstyle-merken.”
De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeurend advies van de Ondernemingsraad van Roularta Media Nederland en instemming van de Centrale Ondernemingsraad van WPG Uitgevers.
Financiële details over de transactie worden niet bekendgemaakt.