Bright introduceert app voor iPad: Bright Screenzine
De eerste editie van Bright Screenzine bevat onder meer een interview met Piet Hein Eek, een kort verhaal van Walter van den Berg, een live infographic en de feature length documentaire "Objectified" van filmmaker Gay Hustwit met onder andere Jonathan Ive van Apple, Dieter Rams, Marc Newson en Hella Jongerius. Bright Screenzine is in de Nederlandse en Belgische App Store beschikbaar voor 3,99 euro.
"De ambitie was om een digitaal magazine te maken dat meer is dan een PDF met pageturn-effecten. We willen de pracht van print op een scherm evenaren, de haast van websites ontstijgen en de multimediale capaciteiten van deze tabletcomputer inzetten", aldus Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande. "Als 2010 op de iPad het jaar van de pdf's was, dan wordt 2011 het jaar van nieuwe formats zoals een screenzine."
"We geloven in de mogelijkheden van de iPad, maar dan niet als vervanging voor die dingen die we via andere media al doen. De iPad app heeft zijn eigen karakter en biedt nieuwe mogelijkheden, voor ons, maar natuurlijk ook voor adverteerders. In de fase waarin we nu zitten proberen we deze te ontdekken. Ik geloof dat we daar met Bright Screenzine optimaal gebruik van maken", zegt Leo Schaap, uitgever van Bright.
De realisatie van de Bright Screenzine app, naar een ontwerp van Bright artdirector Jonathan Looman en Luis Mendo, is verzorgd door Twin Media uit Culemborg. Directeur Eduard van 't Ende: "De markt verandert snel. Creatieve communicatie wordt anders ingezet. Digitalisering heeft een vlucht genomen. Om ons totaalpakket van diensten aan te blijven bieden concentreren wij ons nu ook op de ontwikkeling van digitale tijdschriften voor de iPad. Bright Screenzine laat zien welke kant het op kan gaan."