Nu Uitgeven: Vijf jaar Twitter: een nieuwe lente, een nieuw geluid?

Nu Uitgeven: Vijf jaar Twitter: een nieuwe lente, een nieuw geluid?


Is Twitter een serieus journalistiek medium of is het een chatprogramma voor mediamensen, of is het iets wat daar tussenin zit. 'Waar haal je de tijd vandaan om het allemaal te volgen?', merkte iemand op tijdens een cursus die ik deze weken geef. Goed punt: ik kijk niet ieder uur op Twitter en de conversaties via Twitter zijn bij mij niet al te frequent. Wel gebruik ik Twitter om de nieuwsberichten van deze site te publiceren. Laat de social media goeroes het maar niet horen, want dat schijnt in te gaan tegen iedere wet die er voor Twitter geldt. Vreemd eigenlijk, dat er mensen zijn die regels vaststellen voor Twittergebruik. Ik dacht altijd dat alles vrij was en dat wat werkt goed is. InCT heeft meer dan 1000 volgers en blijkbaar vindt een groot aantal het een makkelijke manier om op de hoogte te blijven van uitgeefnieuws en InCT-nieuwtjes. Is het niet verschrikkelijk, we gebruiken Twitter meer om te zenden dan om te converseren.

Daar zijn we trouwens niet de enigen in, ik zie zo nu en dan veel eenrichtingsverkeer. Ik volg op zondag nog wel eens voetbalwedstrijden van mijn favoriete club via Twitter. Wat ik zie zijn veelal uitroepen van wanhoop (ik ben voor Feyenoord) en zo nu en danook van vreugde. Geen uitnodigingen tot conversatie, maar digitale versies van hetgeen ik hoor wanneer ik bij thuiswedstrijden op de tribune zit (ook daar zijn de uitroepen niet bedoeld om nu eens een goede discussie te hebben over de kwaliteit van spelers, tegenstander of scheidsrechter).
Wel vermakelijk trouwens!

Maar hoe zit het nu met journalistieke gedeelte. Daar was een heleboel over te doen. Twitter was het nieuwsmedium van de toekomst. Ik moet bekennen dat ik noch bij Japan noch bij Libië op Twitter heb gekeken voor de berichtgeving. Ben ik nu anders, of lijken die tweets teveel op die van voetbalsupporters?
Is Twitter wel een echt social medium? Wat delen we nu eigenlijk?

Na vijf jaar gaat Twitter een volgend stadium in lijkt me. De nieuwigheid is er af, maar de rol moet nog uitkristalliseren. Het zal mij benieuwen.

Nu Uitgeven is de blog van David Huijzer, hoofdredacteur & uitgever InCT