Kranten sluiten 2010 goed af
Kleinere groei (zo rond de 1,5-2%) was er voor het AD en het FD. De Telegraaf blijft de grootste krant van Nederland en groeide met iets meer dan 2,5%. De belangrijkste daler was NRC Handelsblad, dat bijna 3,5% verloor.
Op het digitale gebied deed NRC het juist weer goed met een stijging van 12 duizend naar 18 duizend voor de digitale editie. De Volkskrant daarentegen zag bij de digitale editie de betaalde oplage dalen naar 38 duizend: een verlies van 4 duizend. Ook bij het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch dagblad daalden de betaalde digitale edities.
Men schrijft de stijgingen van de betaalde oplages, die jarenlang alleen maar een dalende trend aangaven, toe aan innovaties als de nieuwe formaten, de marketinginspanningen en het geven van grote cadeaus bij het afsluiten van abonnementen.
De regionale kranten hebben het nagenoeg allemaal moeilijk. In totaal zakte de oplage van de Nedrelandse kranten wel maar met de kleinste daling in drie jaar. Bij de gratis kranten deed alleen De Pers het goed, Metro en Spits zagen hun oplages teruglopen.
Op het digitale gebied deed NRC het juist weer goed met een stijging van 12 duizend naar 18 duizend voor de digitale editie. De Volkskrant daarentegen zag bij de digitale editie de betaalde oplage dalen naar 38 duizend: een verlies van 4 duizend. Ook bij het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch dagblad daalden de betaalde digitale edities.
Men schrijft de stijgingen van de betaalde oplages, die jarenlang alleen maar een dalende trend aangaven, toe aan innovaties als de nieuwe formaten, de marketinginspanningen en het geven van grote cadeaus bij het afsluiten van abonnementen.
De regionale kranten hebben het nagenoeg allemaal moeilijk. In totaal zakte de oplage van de Nedrelandse kranten wel maar met de kleinste daling in drie jaar. Bij de gratis kranten deed alleen De Pers het goed, Metro en Spits zagen hun oplages teruglopen.