Expertpanel - Paul Baan: De lesse van Shell
Het mooie aan een organisatie als Shell is dat Shell een zeer professioneel gestuurde organisatie is. Dat betekent dat er ook aandacht is voor het meten van de effecten van bepaalde innovatiestimulerende maatregelen. En dan komt ineens de echte wijsheid op tafel. Shell heeft harde gegevens verzameld over hoe interne communities zo te richten dat deze aantoonbaar bijdragen aan kennisoverdracht. Bijvoorbeeld met behulp van social media. Al doende ontstaat een steeds beter beeld van innovatieondersteunende technologieimplementaties waardoor Shell uiteindelijk steeds slimmer zal opereren.
Het gros van de Nederlandse uitgevers kan enorm veel leren van organisaties als Shell, die research en development als een professioneel ondersteund proces heeft ingericht. Uiteraard is trial & error een onderdeel van innoveren, maar innoveren is niet iets wat voor 100% aan toeval mag worden overgelaten. Serendipiteit is een passender woord, en een organisatie moet zorgen voor een omgeving waarin serendipiteit kan optreden. En inmiddels zijn er dus harde cijfers over welke maatregelen effectief bijdragen aan serendipiteit. Leer van Shell!
Op www.eim2011.nl is meer informatie te vinden over het congres waar Andy Boyd zal optreden.