Hoe uitgevers met e-learning waarde creëren (column)
Ik denk van wel.
Er is in de wereld van leren, kennisdelen en publiceren al een aantal jaren een belangrijke trend gaande, namelijk dat deze voorheen gescheiden werelden steeds meer met elkaar integreren tot een geheel. Het klassieke voorbeeld hiervan is natuurlijk de zogenaamde 'digitale leer- en werkomgeving' (DLWO). De DLWO is de representatie van alles wat een professional aan kennis nodig heeft om zijn taak te kunnen vervullen. Daarnaast bevat het alles wat een professional nodig heeft om te kunnen groeien naar een bepaald doel. Vaak is een DLWO vormgegeven in een portalconstructie.
En toch is de praktijk een stuk weerbarstiger. In de praktijk zal de professional in zijn werkproces ondersteund worden door informatie van een uitgever, maar zal hij voor training of certificering gebruik maken van een compleet andere, geïsoleerde omgeving. Ver weg van de werksituatie, ver weg van de werkelijkheid. En vaak ook nog eens ver weg van de werkvloer in een cursuslokaal in het midden van het land.
We zijn, als het gaat om de ondersteuning van de professional, nog altijd druk om leren en functioneren te scheiden van elkaar, terwijl in allerlei situaties deze fusie allang heeft plaats gevonden. Tijd om wakker te worden.
Kijk naar ingewikkelde games als The Godfather op de Wii. Je moet een heel arsenaal aan bewegingen leren kennen, mob tactics onder de knie krijgen en er vooral voor zorgen dat je niet doodgaat. Maar in plaats van een opleiding van een maand begin je meteen met spelen en leer je stapsgewijs steeds meer. En elke keer als je iets nieuws geleerd hebt, breng je het meteen in de praktijk in een spelsituatie. Daardoor onthoud je het geleerde vele malen beter. Daarnaast leer je alleen maar wat je nodig hebt. Niet meer en niet minder. Kortom, efficiënter en effectiever!
We noemen dit ook wel 'Just-in-Time Learning' (JiTL) en elke uitgever van professionele informatie moet JiTL op zijn horizon hebben staan.
De nieuwe uitdaging voor een uitgever is dat het zijn content moet zien te ontsluiten binnen een nieuwe context of proces. Slaagt hij daarin, dan kan hij op deze manier nieuwe waarde creëren met zijn bestaande content. De brug tussen de content van de uitgever en het leerproces is technologie. Ik noem deze technologie Learning Apps of Learning Blocks. Het zijn blokken technologie, gebaseerd op de belangrijkste open standaarden. Deze standaarden zorgen ervoor dat de Learning Blocks eenvoudig integreerbaar zijn in het werkproces van de professional.
Wilt u meer weten? Aanstaande woensdag 20 april zal Daidalos op InCTformatie een presentatie omtrent dit onderwerp geven en op de beursvloer aanwezig zijn met een stand. Wilt u met korting dit congres bijwonen? Neem dan contact met ons op: 010-8501200 of [email]office@daidalos.nl[/email]
Auteur: Remi van Zelst