Expertpanel - Pablo van Klinken: Als het gratis is
Er bestaan ook geen beleggingen die een rendement van meer dan 15% opleveren, maar waarvoor alleen juist u geselecteerd bent om te mogen investeren. Immers, dan kan iedereen bij de bank wel geld lenen tegen 5% en het verschil in zijn zak steken. Dan hadden ze u niet nodig.
Er bestaat dus ook geen gratis Facebook of Hyves, geen gratis e-mail, geen gratis Twitter en geen gratis tekstverwerker. Ik citeer maar even: "If you are not paying for it, you’re not the customer; you’re the product being sold."
Deze les willen de nieuwe consumenten niet erg begrijpen. Facebook en Google verkopen uw gegevens. Daar is niets op tegen, het is hun verdienmodel en ze doen er ook niet geheimzinnig over. De inhoud van uw profiel, de foto’s die u plaatst, de spelletjes die u speelt en de locatie waarop u zich bevindt, de zoekwoorden die u intikt. Het is allemaal handel. Het is zelfs zeer lucratieve handel. Op basis van de door u zelf beschikbaar gestelde gegevens bent u te identificeren. Producenten en leveranciers willen uw gedrag kennen. Zij willen weten wat u nog meer doet, waar u dat doet. Ze willen alles over u weten.
Dus, nu niet meer klagen. U krijgt een cadeautje alleen het is niet gratis. U betaalt dik voor uw Facebook, althans de waarde van het bedrijf wordt berekend in een veelvoud van het aantal gebruikers. Voor Facebook blijkt ieder profiel nu $ 100,00 waard te zijn en een Hyves account was bij de laatste transactie € 8,00 waard en een Twitter gebruiker $ 20,00
Kortom, u bent het product, niet de klant. Nooit meer klagen, of zelf gaan betalen voor de dienst. Er bestaat geen nieuwe economie.