Enpertpanel - Rene Bego: Inspiratie op London Book Fair
Tegelijkertijd was het ook een ietwat matte beurs. Weinig nieuwe initiatieven of leuke projecten. Het leek wel of iedereen met 'de handrem erop' bezig was, ik proefde een wat afwachtende houding. Iedereen zich afvragend wat de toekomst brengen gaat.
Uitzondering was het verhaal van een bevriende Engelse non fictie uitgever die uit de doeken deed hoe hij nu zijn onderneming drijft. Gedwongen door de gure retailwind die in de UK vanuit Amerika is komen overwaaien (een verdere versobering van het aantal (zelfstandige) boekwinkels en een verdere concentratie van een aantal ketens tot en met het wegvallen van een complete keten) was hij gedwongen zijn businessmodel te herzien. Immers, toegang tot de resterende winkels werd voor hem steeds moeilijker, inkoopcondities steeds slechter. Omdat hij een nichespeler is en ook een nicheproduct heeft, was hij uitstekend in staat om zijn strategie snel te wijzigen. Tevens beschikt hij ook over eigen content. Daar waar een paar jaar geleden de boekhandel nog zijn belangrijkste partner was, doet hij nu nog maar 10 tot 15% van zijn omzet via de traditionele boekhandel.
De rest van zijn omzet haalt hij uit corporate edities, het verkopen van content aan derden en aan het vermarketen van zijn content via eigen websites. Ongelofelijk knap om te zien hoe een relatief kleine speler zich weet aan te passen aan een veranderende markt.
Vraag is natuurlijk in hoeverre de retail ook bij ons gaat veranderen. Gelukkig zitten wij in een wat andere boekenmarkt dan de Angelsaksische, maar desalniettemin voel je op je klompen aankomen dat ook hier veranderingen gaan komen. Hoe je er ook instaat, het is denk ik goed om je rol als uitgever eens kritisch te bekijken en mogelijk opnieuw te definiëren. Het zou dan fijn zijn als je door je omgeving geïnspireerd wordt om dat te doen. Helaas heb ik die inspirerende omgeving dit jaar in Londen niet aangetroffen.