NDC|VBK de uitgevers boekt gedegen resultaten in 2010
De highlights van de drie divisies:
'Haar naam was Sarah' van Tatiana de Rosnay best verkochte boek van Nederland
Krachtenbundeling in non-fictie bij Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep
Fusie- en integratieproces bij ThiemeMeulenhoff succesvol afgerond
Restyling Dagblad van het Noorden, overgang op tabloidformaat
Inhoudelijke vernieuwing Leeuwarder Courant
Ingebruikname nieuwe pers in Leeuwarden
Iets lagere omzet NDC mediagroep, door uitblijven herstel advertentiemarkt
Theo van der Raadt, CEO van NDC|VBK de uitgevers: "In een uitdagend economisch klimaat heeft de onderneming goed gepresteerd. In strategisch opzicht is in 2010 de koers verlegd. Onze eerste prioriteit is het zo krachtig mogelijk positioneren van de drie kernactiviteiten in hun eigen markt, en niet langer het zoeken naar synergie tussen de drie divisies. Hiertoe is een vereenvoudigd besturingsmodel geïntroduceerd, waarbij meer verantwoordelijkheid bij de divisies ligt en de holding in omvang aanzienlijk is verkleind."
NDC mediagroep
2010 werd gekenmerkt door aanhoudende druk op de advertentiemarkten, hoewel de tegenwind duidelijk in kracht afnam ten opzichte van 2008 en 2009. Lezers van zowel Dagblad van het Noorden als Leeuwarder Courant reageerden overwegend positief op de inhoudelijke kwaliteitsverbetering en vernieuwde vormgeving. De huis-aan-huisbladen en de lokale weekbladen presteerden sterk met een toename van de omzet. Het NDC Grafisch Bedrijf nam in het voorjaar van 2010 een nieuwe pers in Leeuwarden in gebruik, zodat Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant op één locatie kunnen worden gedrukt. In de stad Groningen wordt nu gezocht naar nieuwe, kleinere en vooral inspirerende huisvesting die past bij de krant, de redactie en de direct gelieerde commerciële en ondersteunende functies. Deze zoektocht moet in 2011 tot besluitvorming leiden.
Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep
Bestsellers leggen steeds meer gewicht in de schaal op de algemene boekenmarkt, en wat dat betreft werd in 2010 de aandacht getrokken door ‘Haar naam was Sarah’ van Tatiana de Rosnay. Dit werd met vlag en wimpel het best verkochte boek in Nederland van 2010. Inmiddels zijn er meer dan één miljoen exemplaren verkocht. De non-fictie-uitgeverijen De Fontein|Tirion, Kosmos Uitgevers, Kok ten Have (inclusief Ankh-Hermes), Van Dale Uitgevers alsmede Veen Magazines werden vorig jaar samengebracht onder de noemer VBK|media. De uitgeverijen blijven zelfstandig in de markt opereren, maar delen nu de backoffice-functies en infrastructuur.
ThiemeMeulenhoff
Digitalisering van het lesmateriaal, druk op de overheidsbudgetten voor onderwijs en steeds meer samenwerking met scholen en leraren hebben een sturende invloed op de gang van zaken bij ThiemeMeulenhoff. De educatieve uitgeverij van NDC|VBK de uitgevers boekte afgelopen jaar veel succes op basisscholen met de rekenmethode Alles Telt! Ook de methode Engels voor het digibord, Take it Easy, deed het goed. Het fusie- en integratietraject van ThiemeMeulenhoff werd in oktober 2010 afgerond met de verhuizing naar een nieuwe, gezamenlijke huisvesting in Amersfoort.
Financiële resultaten
In financiële zin leverden alle inspanningen in 2010 een geconsolideerde omzet op van €322 miljoen, een daling met 5% ten opzichte van 2009. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda na ontwikkelingskosten) kwam uit op €32,4 miljoen, 4,5% minder dan een jaar eerder. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat is voor NDC|VBK de uitgevers de belangrijkste financiële graadmeter van de operationele gezondheid van de onderneming.
Door de snelle groei in de afgelopen jaren, heeft NDC|VBK de uitgevers een financieringsstructuur die in de winst- en verliesrekening relatief zwaar drukt op het nettoresultaat. Met de herfinanciering van de balans per eind 2009 is deze druk aanzienlijk verminderd. Ten gevolge van afschrijvingen op bij eerdere acquisities betaalde goodwill werd over 2010 een negatief nettoresultaat gerealiseerd van €16,3 miljoen, een substantiële verbetering ten opzichte van 2009 (€48,9 miljoen negatief).
Organisatie en medewerkers
Veranderingen in de markt en interne mogelijkheden voor samenwerking, integratie en kostenbesparingen hebben in 2010 in alle drie divisies tot reorganisaties en aanpassingen geleid. Wijzigingen in de organisatie kunnen in een dynamische uitgeverij met de omvang van NDC|VBK de uitgevers als een constante factor worden gezien. Het gemiddeld aantal werknemers bedroeg vorig jaar 1.498 (op full-time basis). Het vergelijkbare cijfer voor 2009 was 1.662 mensen.
Vooruitzichten voor 2011
Voor 2011 zijn de doelstellingen van NDC|VBK de uitgevers er ongewijzigd op gericht om de divisies in staat te stellen in hun marktgebied een toonaangevende rol te spelen en daar waar mogelijk verder uit te bouwen. In het licht van de onzekere marktomstandigheden is het te vroeg om voor 2011 een prognose voor omzet en resultaat af te geven. De investeringen zullen dit jaar naar verwachting circa €20 miljoen bedragen, inclusief ontwikkelingskosten in de educatieve uitgeverijen. Deze investeringen als ook de rente en aflossing zullen uit de lopende kasstromen gefinancierd kunnen worden.